Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det år inte ge svar på din fråga, eftersom information du uppger räcker inte för att kunna svara. Har du de kurserna som du nämner i din fråga inom examensbevisets "vanliga kurser" (jag menar Examensbevis från gymnasiet eller från komvux)? Du måste antingen berätta ganska mycket mer kring din situation (din utbildningsbakgrund, bland annat vilka utbildningsdokument du har och vilka kurser som ingår i de utbildningsdokumenten) eller boka tid med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, ta med dig alla dina betyg som du redan har och så får ni tillsammans "utreda" vilka betyg som kommer räknas in i ditt snittbetyg (jämförelsetal) och på så sätt påverka ditt meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Jaffa : Jag studerar på Komvux med inriktning mot samhällsvetenskap, men jag har ännu inte avlagt gymnasieexamen. Jag vill bli sjuksköterska i framtiden och jag är nästan klar med de behörighetskrav som krävs för att bli antagen till sjuksköterskeutbildningen. Dock saknar jag några ämnen för att samla ihop de 2500 poäng som krävs för att få gymnasieexamen. Jag har redan klarat av moderna språk 3, 4 och 5. Nu överväger jag att fortsätta med moderna språk 1, 2, 6 och 7. Min fråga är om moderna språk 1, 2, 6 och 7 ingår i meritvärdet? Observera att jag inte frågar om meritpoäng.
    • Milla : I examensbevis från komvux ingår 2400poäng (av de 100poäng måste vara gymnasiearbete eller komvuxarbete). Det är alltså 2300 poäng + 100p.gymnasie- eller komvuxarbete. Om kurserna i moderna språk 1, 2, 6 och 7 kommer ingå inom komvux-examens 2400poäng, kommer de betygen räknas in i ditt snittbetyg(jämförelsetal). Jämförelsetal + meritpoängen = meritvärde.