Simon
    Hej! Jag läser nu spanska 5 i 3:an på gymnasiet som utökat program, har tidigare läst både spanska 3&4 i 1:an samt 2:an. Har jag någon egentlig nytta av denna kurs? Alltså kommer jag få några poäng från kursen och/eller kan man byta detta betyg som lär bli riktigt bra mot något annat ämnes lite mer haltandes resultat?
    • Milla : Vilket program och vilken inriktning läser du? Detta frågar jag för att man måste följa viss Programstruktur - för att uppfylla kraven för examensbevis.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Simon,
    max antal meritpoäng inom Moderna språk är 1,5 och de uppnår man, som regel, genom Moderna språk 3 och 4 och på så sätt kanske man kan tycka att man ej har någon nytta av Moderna språk 5, men Moderna språk på flera av gymnasieskolans program får även läsas som Programfördjupande kurser och på så sätt kan man kanske ha någon annan kurs som "Utökat".

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Läser samhäll/samhäll så har ju uppfyllt de 1,5 meritpoängen genom spanska 3&4 då. Menar du att jag kan ersätta någon annan kurs i gymnasieplanen med spanska 5 då?
    • Anna : Det är inte så enkelt... svar kan bero på hur just din gymnasieskola håller (hårt eller inte så hårt) på Skolverkets rekommendationer. Jag kommer nu skriva ett svar.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Simon,
    det är inte du själv, utan Rektor på din gymnasieskola som "utfärdar" examensbeviset för dig. Rektor försäkrar med sin underskrift att reglerna har följts. Ansvar på elevernas Individuella studieplaner brukar ofta delegeras till sYV på skolan.
    Examensbevis bör, enligt, skolverkets rekommendationer, utfärdas "enligt elevens Individuella studieplan" och studieplan bör upprättas pro-aktivt, framåt... och inte revideras när kurserna redan är påbörjade. Så, om man håller hårt på Skolverkets rekommendationer, då utfärdar gymnasieskola/rektor examensbevis enligt vad som står i din studieplan; att Mod.språk 5 är en "U-kurs". Men även i det fallet kan du ha nytta av ett högt betyg i Mod.språk 5; detta för att Antagning.se kommer räkna in det höga betyget i mod.språk 5 in i ditt jämförelsetal (pga den kursen ger "i princip" meritpoäng); alltså, om betyget i mod.språk5 är Högre än jämförelsetal/snittet - då kommer även betyget i mod.språk5 räknas in och på så sätt höja ditt jämförelsetal och därför också ditt meritvärde (därför att meritvärde är summan av Jämförelsetal och Meritpoängen).
    ***
    Men, givetvis, kan du vinna i högre meritvärde om din skola "tar bort" ett lägre betyg (markerar en annan kurs som "U" i examensbeviset; och sätter mod.språk 5 som en vanlig kurs, ej U-kurs - in i ditt examensbevis.
    Som du kan se i Programplanen för SA, får man på SA läsa moderna språk som programfördjupande kurser.
    Men det finns också många Obligatoriska kurser som alla måste vara "vanliga kurser" dvs får inte bli U-kurser.
    Exakt hur din situation ser ut (i vilka kurser du har lägre betyg) vet inte vi här på fråga syv.
    Vi vet inte heller hur hårt din skola håller på skolverkets rekommendationer om att inte i efterhand ändra plats på kurserna med syfte att höja meritvärde.
    Du måste därför prata med syv på din skola /eller med rektor/ och få svar av personal på din skola.
    Vänligen och Lycka till!
    ANNA

    • :

      Stort tack för svar ska ni ha! Skönt att höra att jämförelsetalet påverkas åtminstone då spanskan är ett av de få ämnen jag är riktigt vass på. Allt gott!

    • Anna : OBS! det är Antagning.se som bestämmer vilka kurser som kommer att räknas in; som de förklarade för oss, så räknar de JUST NU i alla fall kurser som "i princip" kan ge meritpoäng in i jämförelsetal OM DET HÖJER. Om Antagning.se ändrar sig och börjar tolka reglerna på annat sätt - kan vi inte ta ansvar för det här på Fråga SYV. Det är klart bättre för dig att som U-kurser sätta icke-obligatoriska kurser, i vilka du har lägre betyg (om din skola går med på det).