Ahmed
    Hej!
    jag går 2an på gymnasiet och vill läsa arabiska 3 som moderna språk, men mina skola erbjuder inte det, och det finna två behöriga lärare till denna kursen. undrar om dt går att göra prövning i min skola i och med att det finns behöriga lärare? ??

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ahmed,
    som gymnasieelev får man göra Prövningar på sin egen gymnasieskola; rätt att göra prövning har du i 2 fall - om du läste en kurs och fick F betyg ELLER om kursen är inskriven i din individuella studieplan men du hade ingen möjlighet att läsa kursen (ofta är det pga sjukdom som man inte kan läsa en kurs).
    Om rektor på din skola beslutar att skriva in Arabiska 3 in i din individuella studieplan, då har du rätt att göra prövning i den kursen. I annat fall - har du inte den rätten. Prata med SYV på din skola, förklara situationen. Om liknande fråga diskuterades på din skola förut och rektor, exempelvis, redan fattade ett generellt beslut om att inga kurser som undervisning i, ej kan erbjudas (exempelvis pga för få elever vill läsa den kursen ...) - får skrivas in i elevernas Individuella studieplaner, då kommer SYV på din skola förklara det för dig och då går det tyvärr inte. Men om inget sådant Rektorsbeslut finns, kan SYV ta upp frågan med Rektorn. Vi hoppas och håller tummarna!
    Vänligen
    Julia SYV