Paul

    När jag ska söka in på gymnasie står det moderna språk ¨Steg 1¨ , ¨Steg 2¨ och ¨Steg 3¨ . På steg 1 finns det 8 språk. Franska, Tyska, Spanska, Danska, Italienska, Japanska och Kinesiska. Men på steg 2 och 3 finns det bara Tyska, Spanska och Franska? Vad exakt menas med de olika stegen? Har det något att göra med poäng också?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Paul,

    steg 1 är Nybörjarkurs, som är för elever som inte har läst det språket förut; man börjar från början inom det språket.
    Om man har läst ett visst språk på grundskolan, t.ex tyska, från åk6 eller 7, inom Språkval, alltså - och vill fortsätta med Samma språk in på gymnasiet, läser man steg 3 som sin första gymnasial kurs, ofta under åk1. Sedan kan man, om man vill och gymnasieskola kan erbjuda det, kan man fortsätta med Tyska 4 och kanske t o m med Tyska 5.
    Steg 2 börjar man på gymnasiet med, om man läste samma språk på grundskolan från åk8 /elevens val/.
    _________________

    angående Poäng... - det finns olika sorters "poäng". Meritvärde, till vilket man konkurrerar om plats på gymnasiet är summan av Jämförelsetalet och Meritpoängen>>>. Just Meritpoängen är inte obligatoriskt att ha; det är Extrapoäng som höjer meritvärdet.
    Men att ha Examensbevis, om du vill bli behörig till högskola, är Obligatoriskt och för att uppnå kraven för examensbeviset>>>, ingår det att PÅ VISSA GYMNASIEPROGRAM obligatoriskt att läsa en eller 2 kurser Moderna språk; på många andra gymnasieprogram är det helt frivilligt att läsa Moderna språk.
    Vet du om det på just "ditt gymnasieprogram" obligatoriskt att läsa Moderna språk? om så är fallet - då måste du välja ett modernt språk; och om du läste ngt. modernt språk på grundskolan och fortsätter med samma språk - läser du din första gymnasiekurs Moderna språk 3; godkänt betyg i den ger dig 0.5 i meritpoäng/extrapoäng.