Fatima

    Hej! Jag funderar på att läsa moderna språk 3 och 4 på Arabiska på distans. Eftersom det inte finns i Örebro så har man inte ett annat alternativ än att söka i en annan ort som erbjuder det. Jag har försökt leta men hittar inte någon som kan hjälpa mig. Jag har skrivit till vissa skolor men dem säger att jag måste få en godkännande från min hemkommun. När jag skriver till hemkommunen säger dem att jag behöver skicka själva ansökan tillsammans med mina betyg och motivering till varför jag vill läsa det. När jag skriver till dem skolor igen som erbjuder moderna språk i arabiska om hur jag kan hitta ansökan samt hur jag ska gå tillväga så ger dem mig länk. När går jag in i länken så står det att "Sidan går inte att hitta". När jag skriver igen till skolan får jag istället en auto-mail som säger "Ditt ärande är stängd". Det känns som att dem ignorerar mina mail och samtal. Jag har försökt boka tid med någon syv men inte lyckats göra det varken i dem skolor jag har kontaktat eller i min hemkommun. Jag vet inte till vem jag ska vänta mig till eller hur jag ska göra. Nu har det varit så i några veckor. Jag hoppas att någon kan vägleda mig. Vad är det jag ska göra? Till vem ska jag vända mig till? Vart hittar jag ansökan så att jag kan ansöka och skicka det till Komvux antagningen i min hemort? Jag har provat med ABF vux då de har kontrakt med Örebro kommun. https://abfvux.se/distansutbildningar/kursutbud-distans/ Men hittar inte ansökan till just i Örebro. När jag har provat ringa till dem kom jag fram till ABF vux i Göteborg och de sa att just hos dem har de inte moderna språk i arabiska. Men på hemsidan står det att det borde finns. Kanske inte dem har det men en annan kommun? och isåfall vilken? Jag har även provat här https://arenautbildning.se/ansokan/ men det står att man skulle kontakta arbetsförmedlingen? Jag hoppas att någon kan hjälpa mig och vägleda mig! Med vänliga hälsningar

    • SYV-besökare : Svar från ABF-Vux som jag har fått lyder: "Alla ansökningar görs via Komvux i hemkommunen, antingen via hemsidan eller så kan man kontakta dom via mail eller telefon. Man ansöker alltså inte via oss, däremot är det vi som anordnar kurser. Är det så att dessa kurser inte går att söka, så kan det bero på att vi inte har de i utbudet med den aktuella kommunen. "
    • SYV-besökare : Svar från Arena Utbildning: "Ansökan gör man via den vuxenutbildningen som eleven skriver in sig hos. Det stämmer på distans så spelar det ingen roll vart man studerar. Men att proven görs på plats. Närliggande kommuner som har kursen är Västerås och Solna. Vi har även avtal med Arboga så kolla med dessa kommuner om de tar emot interkommunal ansökan."

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag förstår din frustration. Jag har nu försökt få några svar på telefon, men de båda skolorna som du nämner i din fråga har ej några telefontider på fredagar (och det är fredag idag). Jag har mailat till några ansvariga på båda skolorna.
    ABF Vux har svarat på mitt mail så här: "Ansökan till komvux sker alltid via hemkommunen, som är huvudman för utbildningen. Kommunen kan sedan fatta beslut om att eleven ska läsa kursen hos oss."
    Och från Arena utbildning har jag ännu ej fått ngt svar på mail.
    Jag förstår att det blir som Moment-22... att skolan där utbildning (kurser) som du vill läsa finns i utbudet hänvisar dig att söka hos eller via "hemkommunen" (där du är folkbokförd) och hemkommunen säger att du ej kan söka i hemkommunen för att kurser ej finns i utbildningsutbudet.
    Du får gärna visa mitt svar till SYV-en i din hemkommun. Du kan också vända dig till Rektor på komvux i din hemkommun. Det är rektorn som är ytterst ansvarig.
    Men, tyvärr, så tror jag inte att dina chanser att få läsa Arabiska 3 och 4 är så stora... för att i fall du redan är behörig till den eftergymnasial utbildning som du vill komma in på, så är du mycket lågt prioriterad av komvux. Komvux har begränsade resurser och måste prioritera (välja vem som komvux köper utbildningsplatser för). Varje utbildningsplats kostar pengar. Komvux måste prioritera de som har i "störst behov av utbildning". Hur detta tolkas ("störst behov av utbildning") kan vara lita olika på olika ställen, men de som redan är behöriga till sina eftergymnasiala utbildningar anses ju inte vara i "störst behov av utbildning" (den saken är klar, suck).
    Även om du lyckas göra ansökan, så är chansen att du faktiskt ska få läsa kurserna, enligt min erfarenhet, väldigt liten.
    I komvux-uppdrag ingår ej att hjälpa folk få högre meritvärde. Är du behörig till den eftergymnasial utbildning som du vill komma in på, så hänvisas du till att göra högskoleprovet eller prövningar. De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige. Inte så lätt att hitta var man ska anmäla sig till prövningar men rätt har du att, i fall du hittar var du kan anmäla dig, boka plats på prövningen i vilken stad i Sverige du vill och genomföra prövningen. Till prövningen förbereder du dig på egen hand.
    Oavsett det jag har skrivit här ovan (om att min bedömning är att du har en väldigt liten chans att få läsa de kurser du vill läsa) så tycker jag inte det är OK att behandla folk som du blev behandlad. Jag tycker att komvux i din kommun skulle antingen förklara för dig att du kommer få avslag på Interkommunal ansökan (säga rakt ut att det är typ ingen idé att du ens försöker, för att du är i "störst behov av utbildning") eller hjälpa dig göra ansökan och utreda sedan fråga om Interkommunal ersättning. Att "bolla" dig fram-tillbaka är slöseri med allas tid: din, min, och de som jobbar med utbildningar på de skolorna där du hittade rätt kurser i utbudet; nu har jag både ringt, lämnat meddelandena, och mailat till ett antal personer om den frågan; de ska lägga sin arbetstid på att besvara detta. Så, om komvux i din kommun vet att de ej kommer bevilja interkommunal ansökan i ditt fall, så bör de säga det rakt ut och inte slösa med allas tid. Det är vad jag tycker. Det kan du gott framföra till personal på komvux i din kommun!
    Fundera på att göra både högskoleprovet och även försöka hitta var du kan anmäla dig till prövningar i Arabiska 3 och 4 (om du redan har kunskaperna eller kan skaffa dem på egen hand)!
    Nu kom jag på ännu en sak... Det är skillnad om du hittade Arabiska 3 och 4 som ges på komvux i "egen regi", alltså att komvux själv undervisar i de kurserna, då kunde du göra ansökan till komvux i den "andra kommunen" (vilket i o f s inte skulle ge några fördelar i att få utbildningsplats, för att godkännande från din hemkommun behövs ju i alla fall)... men du hittade kurserna som erbjuds av privata aktörer, där kommunerna köper utbildning (alltså det är inte komvux som undervisar i de fallen, utan en privat skola som undervisar men komvux kan köpa kurser; så komvux i din kommun kan också köpa kurser av de skolorna... du kan alltså inte ansöka om att läsa på de skolorna, utan komvux i "någon kommun" måste köpa plats/undervisning).
    Du måste i vilket fall vända dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det är beslut som fattas av komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Som jag tidigare (ovan) skrev, så tror jag tyvärr inte att komvux i din kommun kommer köpa undervisning för dig (i fall du redan är behörig till den utbildning som du vll komma in på).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Fatima :

      Hej!

      Tack så jätte mycket för den informativa svaren. Bara att ni ägnar tiden och besvarar mina frågor är det mycket uppskattad. Nu förstår jag, Tack. Du gav också mycket värdefulla information att jag inte behöver läsa moderna språk utan kan också göra prövning för då behöver jag inte deras godkännande utan kan göra det fritt vart som i landet, enligt det du har nämnt. Vilket det går bra för mig eftersom jag har redan lite kunskap på arabiska. Men om jag gör en prövning på dem får jag meriten? Dvs får jag 1,5 när jag gör prövning på arabiska 3 och 4?

      Sen undrar jag också låt säga att jag får dålig betyg i arabiska 3 och 4, för vad jag vet, även om man får merit när man läser dem så är det ändå viktigt att få höga betyg i dem för att inte riskera sänka sina betyg. Men om jag nu får en sämre betyg på dem, kan jag göra om prövningen igen tills jag får den betygen jag vill ha eller har man bara en chans på sig? Och sen också hur söker jag till prövning och vart är bästa platsen att göra det? Jag har tidigare läst på Grillska gymnasiet i Örebro, är det något som jag kan ställa frågan till min gamla skola, då efter att jag har pratat med dem så kommer jag att göra prövning på dem andra ämnen hos dem för att höja mina andra betyg.

      Tusen tack igen!

    • Milla : Du får meritpoängen för prövningsbetygen (här är det ingen skillnad mot att få betyg i slutet av en kurs). Däremot är det inte lika lätt att svara på var du kan hitta möjlighet att anmäla dig till prövningar. Du får göra om prövningar om du hittar var du kan anmäla dig. Du får söka i hela Sverige. Din gamla gymnasieskola kan du givetvis fråga men jag tror du får svar att du får vända dig till Prövningsenheterna eller till komvux i olika kommuner (där anmälan till prövningar finns). Du får gärna läsa information på https://www.fragasyv.se/info/provning
    • Fatima : Men om man söker måste man vara klar med arabiska 2 för at kunna göra en prövning på arabiska 3 och 4? Då jag endast har läst arabiska 1 på gymnasiet.
    • Milla : När du anmäler dig till prövningar behöver du inte visa några betyg. Det är upp till dig hur du skaffar dig kunskap inför prövningen. Du behöver alltså inte visa upp betyget i arabiska 2 eller i någon annan kurs.
    • Fatima : Vet inte hur jag ska tacka dig. Tack så jätte mycket för all hjälp. Uppskattar verkligen all info jag har fått. Detta har hjälp mycket! MVH
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer