Jacob
    Hej!
    jag har studerat estetiska programmet under 2016-2019 och jag tänkte nu utöka mitt jämförelsetal inför antagning på psykologutbildingen under vårterminen. För detta kräver jag matte 2b, samt ett jämförelsetal på över 20. Detta tänkte jag uppnå genom att studera moderna språk 3 & 4 för meritpoängen (nuvarade jämförelsetal: 19.44). Då jag ej fick tillgänglighet att studera moderna språk 3 eller 4 under gymnasiet (brist på deltagare) så undrar jag om det är möjligt att för mig som f.d estetelev direkt starta studier inom moderna språk 3 och därefter 4 på komvux (tidigare studerat tyska 1 & tyska 2 inom grundskolan) eller om man måste omskola sig själv genom att börja med tyska 1. Om möjligheten sedan finns att studera moderna språk 3 & 4 erhåller man då fortfarande 1,5 meritpoäng för kurserna, eller är det annorlunda för komvux studier i kontrast till gymnasiala studier?
    Tack på förhand.
    Jacob

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jacob,
    du kan läsa Matematik 2a (behöver inte vara matte 2b); det är lättare att få högre betyg i a-spåret i matte.
    ***
    Ang. Moderna språk
    om du har godkänt betyg i tyska i ditt slutbetyg från Grundskolan, så tror jag komvux kommer ta in dig på Tyska 3 direkt, men för dig skulle det nog vara fördelaktigare om du fick läsa en eller båda "lägre"kurser i tyska först; alltså, om du får möjlighet att på komvux läsa tyska1 och/eller tyska 2 först, skulle jag tacka Ja till den möjligheten; detta för att du behöver få så högt betyg som möjligt i tyska 3 och 4. Meritpoängen får du även för E-betyget, men betygen i kurserna som ger dig meritpoäng räknas även in i ditt jämförelsetal och på så sätt kan höjningen av ditt MERITVÄRDE bli mer eller mindre stor.

    MER OM MERITPOÄNG >>
    Även godkänt betyg i eng7 ger meritpoäng. Vet inte om du har betyg i eng7; om inte - kan du söka till komvux läsa eng7, och tjäna + 1.0 meritpoäng.

    Betygen i matematik 2 och i kurser som kan ge dig meritpoäng kommer alla även räknas in i ditt jämförelsetal. Du vinner därför på att få så höga betyg som möjligt i alla de kurserna.
    Godkänt betyg i matte 2 måste du ha för att utan det är du ej behörig till psykologprogrammet. Så, satsa i första hand på den kursen. Sök läsa matte 2a på komvux; om inte matte 2a erbjuds, 2b i så fall men fråga i så fall läraren om du i slutet av kursen får göra provet i 2a (detta om du ej kan få A i betyg i matte 2b) - för att det spelar ingen roll om du får A i betyg i matte 2a eller 2b.
    Gör även högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar.
    Var antagningsgräns kommer gå nästa gång är det ingen som vet; därför behöver du försöka få så högt meritvärde och så högt resultat på högskoleprovet som möjligt. Men absolut viktigaste är att bli BEHÖRIG för att obehöriga prövas ej till högskoleutbildningar.

    • :

      Tack för snabbt svar! Har lite följdfrågor kring ämnet.

      jag studerade ma 1b under gymnasiet, kan jag studera ma 2a trots detta?

      Jag har relativt goda förkunskaper inom tyska då jag ej "gav upp" på språket efter grundskolan och fortfarande burkar det. vad beträffar meritpoängen; blir den detsamma även fast det studeras på komvux?

    • Julia :

      Ja, du kan studera matte 2a och du kan även göra prövning i matte 1a (om du har lägre än A-betyget i matte 1b). Om du får högre betyg i matte 1a, kommer det betyget räknas in i stället för matte 1b.
      Och Ja till din fråga om meritpoängen från komvux är lika mycket värda: det är de och du kommer, oavsett, prövas endast i BII- kompletteringsgruppen (för att du utan komplettering med matte 2 är obehörig).
      Jag tvivlar inte på att du kan tyska. Jag menar bara att du vinner på att få högsta betyget i tyska 3 och 4. Exempel: om en elev har, som du mellan A och B i alla kurser (närmare A än B) och skulle t.ex få C i betyg i tyska 3 då får hen + 0.5 i meritpoäng men sänkning i jämförelsetalet blir ca minus 0.175... och då blir det totala höjningen på ca + 0.325 men om hen får A betyget i tyska 3 blir den totala höjningen + ca 0.525 och det är oftast lättare att få högre betyg om man har precis läst klart den "underliggande" kursen i samma ämne.

    • : Okej tack så mycket för ditt svar!
    • Julia : Jag har fyllt på både svaret och kommentaren, ovan - så kika på dem ännu en gång. och Lycka till!
    Läs alla kommentarer