Robin

    Hej!

    Hur står betydelse är det att man läst moderna språk, som till exempel tyska inför ansökan till universitet/högskola? Jag läser på komvux nu, och jag funderar på att lägga in tyska i mitt schema.

    /Robin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robin!
    Moderna språk 3 och 4 ger Meritpoäng>>. Men det går också att uppnå maximalt antal meritpoäng även utan moderna språk - genom Engelska 7 och "högre" kurser i matematik.Läs gärna på www.gymnasieguiden.se/informeras/merit
    OBS! det är inte alla högskoleutbildningar som accepterar/räknar med meritpoäng och meritpoängen gäller inte utomlands.

    För övrigt, är det bra att kunna fler språk; kan ge fördelar i olika sammanhang. Men tiden och orken är begränsade för oss alla och det finns även mycket annat som är bra att kunna... :)

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Bästa hälsningar

    ANNA