Ienass
    Hej !
    Jag går på ettan NA
    Jag vill fråga om man får läsa franska 2 och 3 samtidigt. Jag tänkte att välja läsa franska 2 som utökad kurs och franska 3 som i-val. Alltså jag villa hinna läsa steg 4 i trean för att få meritpoäng .Jag tror jag kan klara dem för atr det är lätt för mig med språk men jag vet inte om får göra så ..

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    U-kurser, utökade (extrakurser) kan inte eleven Välja utan eleven får ansöka och rektor fattar beslut om det. Att läsa en eller flera U-kurser är ett undantag.

    Angående läsa franska 2&3 samtidigt så är det inte förbjudet men det är svårt att ordna praktiskt sett och mer lärartid går åt, när eleven läser en extra kurs; rektor kan alltså säga Nej till det.

    Gymnasieskolans uppgift är att ge eleverna möjlighet att få ut examensbevis men det ingår inte att skola skulle vara skyldig att anstränga sig för att elever ska ha så högt meritvärde som möjligt .

    Det är inte elevens rättighet att Läsa extrakurser eller att läsa steg 2&3 samtidigt men din skola kan ev vara tillmötesgående och tillåta det. Det är rektor som bestämmer .