Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Klara,

    se gärna gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/HU/programplan/Programplan_HU.pdf och du ser att Moderna språk är Obligatoriska på HU.

    finns under Programgemensamma ämnen och det betyder att två kurser Moderna språk måste finnas med betyg (F betyg kan man ha, dock) - i examensbeviset från HU.
    Engelska är inte i Sverige ett "modernt språk". Man kan läsa Modersmål i stället för moderna språk, om eleven har ett annat modersmål än svenska.

    Läser man inriktning Språk på HU måste man ha betyg i Latin 1 och i minst ännu 300 p. språk (detta, utöver de 200 p. Moderna språk, som är obligatoriska på HU´s båda inriktningar).

    Om vilka språk i Sverige kallas för "moderna" spårk, var god se https://www.fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprak

    Engelska och Svenska är inte "moderna språk", inte när man pratar om Studieplanering i Sverige, i alla fall.

    Om du på grundskolan läste tyska kan du på gymnasiet läsa Tyska 3 och 4 (kurser som - vid godkänt betyg eller högre betyg - ger Meritpoäng för moderna språk). Du kan också läsa Franska 1 eller Spanska 1, nybörjarkurser och sedan på nivå 2 i samma språk eller på nivå 1 i ännu ett annat språk. Det händer att gymnasieskolorna även kan erbjuda "udda"/ovanliga språk som t.ex Japanska, Kinesiska, Italienska eller Danska eller ännu ett annat språk (det är olika från en skola till en annan - men om man ej läste det språket innan, börjar man med Moderna språk1, nybörjarkurs).