Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Helia,

    inom den svenska gymnasieskolan finns det 3 kurser inom ämnet Modersmål - Modersmål 1, 2 och Aktiv tvåspråkighet.
    Vanligtvis läser man Modersmål 1 först och Modersmål 2 sedan.
    Dock - om man har väldigt bra kunskaper inom sitt modersmål - kan man kanske gå in på Modersmål 2 direkt.
    Samråd gärna med modersmålsläraren, med syv på din skola och/eller med personal på ditt gymnasieantagningskansli.
    >>Vilket gymnasieantagningskansli du tillhör, beror på vilken del av Sverige du söker till gymnasiet till...
    alla de olika gymnasieantagningskanslier visas på www.antagningskanslier.se

    Vänligen och lycka till med ditt gymnasieval!

    L. :)

    Liselotte