Manaf

    Hej! Det finns mycket förvirring kring det här ämnet, jag skulle uppskatta om du kunde ge mig rätt svar. Min gymnasiebetyg är från Syrien, och bedömning visar att jag har 'Arabiska STEG 7.' Kan jag göra prov på 'arabiska modersmål språk' och / eller 'arabiska moderna språk' för att ha merit poänger (jag läste någonstans att arabiska moderna språk 3 ger 0,50 poäng och arabiska moderna språk 4 ger 1,00 poäng.) Tack för svaret, M

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej

    för dig med utländska gymnasiebetyg gäller MeritpoängsKompensation (Mk).
    Info om Mk finns att ta del av på Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen

    Du får alltså Mk i stället för meritpoäng.
    Men det finns Kurser-som-kan-höja meritvärde för dig med utländska gymnasiebetyg

    Alltså, svar på din fråga är Nej; betygen i Arabiska 3 och 4 eller i Modersmål (arabiska) kommer inte påverka ditt meritvärde.