SYV
    Hej,

    En av mina elever har inte haft modersmålsundervisning på länge och har nu bestämt sig (i åk 9) att satsa för att få ett betyg i sitt modersmål.

    Eleven undrar om detta betyg (bara från 9:an) ska räkna lika mycket som alla andra betygen? Alltså, eleven undrar om ett års betyg ska värderas även om hen får betyg bara i 9: an?

    Tack för hjälpen!

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är 16 högsta betyg från Slutbetyget i grundskolan som räknas ihop för att få fram MTV (meritvärde - betygspoäng) med vilket man konkurrerar om plats på gymnasiet . Betyg i modersmål kan på så sätt ”ersätta” ett annat, lägre, betyg.

    Studie- och yrkesvägledare
    SYV SYV på Raoul Wallenbergskolan Bromma

    Tack Milla,

       men frågan är om ett års arabiska (bara i 9:an och inga tidigare betyg) räcker för att få ett gilltigt betyg?

       Hälsningar,

    • Julia :

      Det är Lärare som sätter betyg, inte SYV.... så om läraren anser att eleven har tillräckliga kunskaper kan läraren sätta godkänt betyg eller A betyg - det betyget som motsvarar elevens kunskaper.
      Jag tänker också på ex. en PRÖVNING - då eleven ej läser en kurs, över huvudet taget, och endast gör Prövning ... Betyg i prövningen är jämställd med betyget, som elever får i slutet av en genomgången kurs ju; så varför kan i så fall inte en elev som Uppvisar tillräckliga kunskaper få betyg efter 1 års studier (i stället för flera års studier)? Nivån på kunskaperna måste motsvara den kursen som läses på vårterminen i åk9 - för att betyget i Modersmål ska kunna ingå i ett Slutbetyg från Grundskolan.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Pablo, läs gärna min kommentar, där jag påstår att eleven ej behöver Läsa en kurs på grundskolan för att kunna få betyg; eleven kan genomföra en Prövning. Nivån på kunskaperna måste dock motsvara den kursen som läses på våren i årskurs 9 (för att betyget ska kunna tas in i ett Slutbetyg från Grundskolan).

    Jag vill också ge följande tips:
    om eleven kan få betyg i Moderna språk /arabiska/ i stället för Modersmåls-betyget ELLER om eleven kan få både betyg i Moderna språk /arabiska/ OCH i Modersmål /arabiska/ kan det innebära en stor fördel för eleven vid konkurrensen om plats på gymnasiet.
    Även moderna språk behöver inte eleven läsa, utan kan göra Prövning.
    ****
    Vilka fördelar?
    Jo, om eleven får godkänt betyg i Moderna språk (språkval) in i sitt Slutbetyg från gymnasiet, räknas det betyget som 17-de betyget (utöver de 16 högsta betyg). Det är fördelaktigt att ha så höga betyg som möjligt, även i Moderna språk. Men även E i mod.språk ger 10 extra betygspoäng.
    ***
    Däremot i modersmål är det endast ett högt betyg som ger en fördel vid ansökan till gymnasiet.
    *********************
    Exempel:
    Om eleven har alla A betyg (eller B, C eller D... högre än E) men endast E i Moderna språk och E i Modersmål - i sitt Slutbetyg från Grundskolan, kommer inte Modersmåls betyget påverka men E i Moderna språk ger + 10 betygspoäng.
    Det är alltså fördelaktigare att ha "endast godkänt betyg" i Moderna språk (arabiska eller franska eller spanska eller bulgariska - vilket språk som helst) än i Modersmål.
    Givetvis ger högre betyg i Moderna språk ännu större fördel. Och har eleven högt betyg i Modersmål, ersätter det betyget ett annat, lägre betyg (om eleven - totalt- har fler än 16 betyg i sitt slutbetyg från grundskolan).
    Hoppas mitt svar och min kommentar blir till hjälp!
    Återkom gärna om ngt. är oklart!
    Vänligen
    Julia syv

    • abdulrahman : Hej!
    • abdulrahman : Hej! Men om man har F på SVa kan jag byta mitt modersmål Arabiska med svenskan? och har en till fråga om man får F på svenska ska man gå im eller kan man göra det under sommarlovet?
    • Milla :

      Att ha godkänt betyg i Svenska eller i ämnet Svenska som andraspråk i sitt Slutbetyg från grundskolan är obligatoriskt för att bli behörig till gymnasiala program (nationella svenska program). IB, det internationella programmet kan kanske ta in utan godkänt betyg i svenska då undervisning på det programmet bedrivs på engelska. Så, du får titta på IB om du vill. ang."under sommaren" så kan sommarskola erbjudas i vissa kommuner men inte alltid. Om du får plats i sommarskolan och där får godkänt betyg som motsvarar godkänt betyg från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan i svenska eller svenska som andraspråk blir du behörig vad gäller svenska men då är frågan om någon ledig plats finns på ngt av de gymnasieprogram som du vill komma in i; de elever som sökte i tid och var behöriga utan "komplettering i sommarskola" prioriteras (går före..). För mer information vänligen kontakta gymnasieantagningskansliet. Information om IB kan du läsa på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB