Saga SYV

    Nej, det är inte alls som i nian. På gymnasiet - gäller, ang. Modersmålskurser, följande:

    - om ditt gymnasieprogram inkluderar obligatoriska kurser i Moderna språk, som t.ex Samhällsvet.programmet eller humanistiska - kan man läsa Modersmål i stället för Moderna språk (men man får inte meritpoäng för modersmål...);

    - man kan läsa modersmål inom individ.val och slippa läsa andra kurser i så fall;

    - man kan, om rektor så tillåter, läsa moderna språk även utanför programmet, som U-kurser, "utökat program" (och betyget i modersmål kommer i så fall inte räknas in, alls) - i så fall läser man modersmål just för att lära sig och "kunna", inte för betygens skull.

    Hälsningar
    S.