Alharith
    Hej, jag väljer till våren gymnasium och har tänkt mig att gå Teknikprogrammet, på programmet har de inte Moderna språk inom kursplanen, men istället inom individuellt val. Jag undrar om jag är tvungen att läsa Moderna språk på gymnasiet och ifall jag kan ersätta Moderna språk kurser med kurser på mitt Modersmål?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Teknikprogrammet är inte Moderna språk obligatoriska. Det är just därför kurser i moderna språk ligger inom Individuellt val, - för att det är Valbart, icke-obligatoriskt.
    På de program där Moderna språk är obligatoriska, kan man läsa Modersmål i stället för moderna språk (om man har ett annat modersmål än svenska).
    Vänligen
    ANNA