Ali
    Hej. Jag läste matte 5 och modersmål steg 3 under gymnasietiden. Min fråga är följande:
    Får jag meritpoäng om jag läser eng 7 även om jag läste matte 5 och fick 1.0 meritpoäng på den. Räknas mitt modersmål (persiska) som moderna språk eller måste jag läsa moderna språk tyska eller spanska för att få 0,5 meritpoäng?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,

    inom ämnet modersmål finns det följande gymnasiala kurser:

    För att få meritpoäng för Moderna språk, måste man ha Godkänt betyg i kursen Moderna språk 3 och/eller i kursen Moderna språk 4. Kurser kan exempelvis heta Moderna språk (persiska)3 eller Persiska 3. Och för godkänt betyg i Persiska 4 borde du få + 1.0 meritpoäng.
    Kurser i Modersmål ger inte meritpoäng.

    Maximalt antal meritpoäng är 2,5.
    Om du får 1.0 för matematik; och 1.0 för engelska 7 då finns det utrymme för ännu + 0.5 i merit; den "halvan" kan du du antingen för Moderna språk 3 (och det spelar ingen roll om det är Tyska3, Franska3, Persiska 3 eller Spanska3) eller för godkänt betyg i Matematik Specialisering.

    Studie- och yrkesvägledare