David
    Hej!

    Jag går NaNa 2:a året och ska precis välja programfödjupning och individuella val (har läst modspråk tyska steg3). Jag undrar, istället för att välja Ma5 och Eng7 för att få fullt merit, kan jag välja att endast läsa Eng7 och modspråk steg 4 fast i mitt modersmål. Har dock ej läst steg 3 i mitt modersmål.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det kan bli svårt att få betyg i moderna språk i det språket som är ditt modersmål för att det är endast behörig lärare som får sätta betyg och de flesta modersmålslärare har inte Behlrigheter som lärare i moderna språk ... Fråga på din skola om det finns behörig lärare. Det är en bra idé du har och jag hoppas det går vägen! Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen!
    • : Jag har för mig att vi har en behörig lärare men ör osäker pp ifall kursen startar. Det är väl så att det måste finnas ett visst antal elever för att starta upp kursen
    • Milla : För kurser i moderna språk gäller inte regel om ett visst antal elever ... Det är för modersmål som den regeln finns. För moderna språk gäller att tyska,franska och spansks måste erbjudas och övriga språk är det helt upp till rektor att besluta om. Om du får in den kursen i din studieplan (prata med SYV på din skola), då har du sedan rätt att läsa den kursen och om den inte ges, har du i så Fall rätt att göra prövning i den.