Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna,
    för att få legitimation som modersmålslärare är det som regel LÄRAREXAMEN + 30 högskolepoäng i det språket som man har som sitt modersmål och i vilken man vill bli behörig Modersmålslärare i, som skolverket kräver för att kunna utfärda legitimation i.
    Lärarexamen kan du uppnå kraven för på många olika lärarprogram. Och 30 hp (som minst) i Nordsamiska kan du t.ex läsa som distanskurser på Uppsala Universitet: