Erik
    Hej!

    Jag har några funderingar kring vidareutbildning efter en erlagd studie- och yrkesvägledarexamen. Mina tankar är då att antingen läsa ett program på avancerad nivå eller läsa fristående kurser i exempelvis ekonomi för att bredda min kompetens och vara mer attraktiv inom den privata arbetsmarknaden. Dock vill jag ha en så klar bild som möjligt av de olika vägarna.

    Jag har försökt hitta möjliga magister- och masterprogram att läsa efter SYV-examen, men vet inte riktigt vilka man får behörighet till. Det står oftast något i stil med "eller motsvarande samhällsvetenskaplig utbildning" under behörighetskraven på dessa program.

    Jag har då några specifika frågor:
    Vilka program på avancerad nivå har man möjlighet att läsa efter erlagd studie- och yrkesvägledarexamen? Är det enbart masterprogrammet i karriärutveckling och vägledning vid Stockholms universitet som gäller eller kan man läsa mer allmänna masterprogram?

    Skulle det vara en bra idé att bredda sig med exempelvis kurser inom personalvetenskap och ekonomi för att göra sig mer attraktiv på arbetsmarknaden?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Erik!
    Bra att du vill förkovra dig och läsa mer för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden!

    Det finns dock, som du vet, inte några garantier på vem som får jobb var. Det står varje arbetsgivare fritt att bestämma vem hen vill anställa och arbetslivserfarenhet eller vissa språkkunskaper kan väga tyngre än utbildning i vissa fall.

    Du kan göra följande:
    1. ta kontakt med de arbetsgivare som du vill jobba för och fråga - vilken utbildning som de tycker du ska skaffa dig och om de inte kan svara på det, då är det ingen som kan svara på den frågan...
    2. ta kontakt med Studievägledare på SYV-utbildningar (de är experter på just de frågorna som du ställer här)
    3. ta kontakt med Studievägledare på de master- och magisterprogram som du vill komma in på och fråga om de kan bedöma SYV utbildning som "motsvarande samhällsvetenskaplig utbildning" - när det står "motsvarande" i behörighetskraven, då är det bedömningar som görs och du kan få olika svar, beroende på vem du frågar
    4. du kan också göra det enkelt för dig och bara "rå-söka" alla de påbyggnadsutbildningar som du vill läsa och se om du får besked OBEHÖRIG eller om du kommer in.

    Jag hoppas något i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Hälsningar
    Mikael SYV