Ali
    Hej! Jag är 16 år gammal och valt naturvetenskap. Går just nu i första året! Det går inte så himla bra sedan jag börjat, har alltså mindre än ett E i Kemi,Fysik och Matte. Min fråga är då; Hur mycket kan jag höja mig från kursproven som kommer om några månader? Vill verkligen höja mig och inte vilja gå om kursen :/
    • Ludmila : Är du säker på att du läser på rätt gymnasieprogram? Skulle det inte vara bättre att söka om till ett annat program för att matten blir bara tuffare på naturvetenskapsprogrammet och du måste läsa 1c, 2c och 3c och på inriktningen "naturvetenskap" även mate 4. På alla andra program, förutom NA och Teknik läser man "snällare" spår i matte :) + behöver inte läsa Kemi och Fysik.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ali!

    Det finns inga regler som säger hur mycket man får höja sina betyg. Betygen sätts utifrån elevens kunskaper. Om eleven har kunskaper som motsvarar godkänt nivå när kursen är slut, får eleven betyget E. Om eleven har kunskaper som motsvarar A-nivå, får hen betyget A. Det är lärarens ansvar att göra en rättvis bedömning av elevens kunskaper.

    Att gå om kurser på gymnasiet är inte din rättighet. Om du får erbjudande att gå om ett år på samma program - är det en Möjlighet som du kan tacka ja eller nej till, men du kan inte kräva att få gå om ett år på samma program eller att få läsa samma kurs under åk2 eller 3, som du läste under åk1. Det du har rätt till att få möjlighet att göra Prövning (självstudier + test) i de kurser som ingår i din studieplan och i vilka du fick F och pga det inte kan uppnå kraven för gymnasieexamen. Skola har rätt att ta ut avgift för prövning, som för närvarande är 500 kr/prövning. Du kan inte bestämma när (tidpunkt) du får göra prövning, det är skola som bestämmer när du får möjlighet att göra prövning. Skola behöver inte erbjuda dig mer än en prövning per kurs, dvs skulle du få F på prövningen, kan inte du rätt att kräva att få göra prövning i samma kursen en gång till.

    Jag råder dig prata med lärare i de ämnen i vilka du riskerar F-betyg och försöka komma fram till om dina chanser är stora eller små att få godkända betyg i de kurser.

    Jag råder dig överväga att byta till ett annat program.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsnignar och lycka till!

    ANNA