Isak
    Jag studerar Energiprogrammet på gymnasiet och la till grungläggange högskolebehörighet. Idag studerar jag drifttekniker på yrkeshögskola, men jag är lite intresserad av att läsa vidare till högskoleingenjör efter denna utbildning. Måste jag lägga till fler gymnasiekirser för att ha behörighet till ingenjörsutbildning ?

    1 Svar

    Daniel SYV

    hej,

    se gärna på just de utbildningarnas behörighetskraven - som du är intresserad av. Oftast kräver högskoleingenjörsutbildningar att man har godkända betyg i gymnasiala kurser matematik 4 och fyisk 2 samt kemi 1.

    Det finns >> många olika högskoleingenjörsutbildningar. Behörighetskraven kan vara lite olika - men allt som oftast är det - som lägst - matematik 3c; fysik 2 och kemi 1.

    Att du har en yrkeshögskoleutbildning, behöver inte spela någon roll.

    Yrkeshögskola och högskola är 2 olika skolformer.
    Dock är det inte förbjudet att högskola kan erkänna din yh-utbildning och kanske besluta om att du kan hoppa över någon kurs på högskolan.
    Du bör söka, som vanligt, till högskola. Sedan, när du blir antagen, kan du ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning, och då hoppas vi att din yh-utbildning kan ge dig möjlighet att hoppa över någon högskolekurs. Det kan jag inte lova dig... men det är värt ett försök.