Jonna
    1. Jag undrar om man med en ekonom kandidatexamen skulle få jobb som processledare eller projektledare? Gärna inom produktutveckling eller marknadsföring. Vad tror du?

    2. Vad krävs för att arbeta som affärsutvecklare?
    • Ludmila : Det är upp till varje arbetsgivare att bestämma. Om man startar eget företag, bestämmer man i så fall själv vilken utbildning man behöver. Läs gärna om olika yrken på www.framtid.se :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonna,

    det är så att många yrken, och bland de Processledare>>, Projektledare>> och Affärsutvecklare>> - är inte de yrken som kräver en "Specifik utbildning"; det är inte legitimationsyrken; de kräver inte heller någon certifikat, utan det är därför upp till varje arbetsgivare att själv bestämma vilka kvalifikationer som krävs.

    Jag förstår att det känns som en "bortförklaring" och kanske t o m kan upplevas att vi "inte vill svara på frågan", men sanningen är att det går inte att svara på den frågan, tyvärr. Detta pga varje arbetsgivare får göra en egen bedömning; och vilka bedömningar alla de olika arbetsgivare kommer att göra - är det ingen som vet.
    En annan viktig del i detta är att det uppstår Konkurrens om en tjänst - och den som är "bäst passande" får jobbet. Det kan därför bli så här att om du med kandidatexamen i ekonomi söker jobbet och en annan person med civilekonomexamen + några års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter söker samma jobb, då vinner den där andra personen och får jobbet; men om den andra personen inte söker jobbet, utan andra som söker har lägre utbildning än kandidat i ekonomi, t.ex de endast har examensbevis från ekonomiprogrammet på gymnasiet; eller oavslutade studier mot kandidat i ekonomi  då blir du den högst meriterande sökande, och då får du jobbet. Man är alltså, även beroende av vad "konkurrenter" har för meriter.

    Är man intresserad av ekonomi och vill läsa på högskolenivå - är kandidatprogrammet i ekonomi en bra grundutbildning att skaffa sig.
    Om man vill läsa under kortare tid och få jobb snabbare, kan man kika på Yrkeshögskoleutbildningar - hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Vänliga hälsningar

    ANNA

    P.S_ se gärna info om flera yrken - ex. Civilekonom>>, Produktutvecklare>> och Marknadsförare>> och Digital marknadsförare>>.