Konrad
    Jag går just nu första året på teknikprogrammet och jag känner redan nu att jag kommer klara av detta. Däremot så är jag inte jätte sugen på de möjligheter som teknikprogrammet har att erbjuda efter gymnasiet. Vilka vägar kan jag gå direkt efter gymnasiet som ger mig ett mer praktiskt yrke som efterliknar de på industriteknik eller fordon- och transportprogrammet? Jag vill gärna avsluta teknikprogrammet men efter det vill jag försöka skaffa ett jobb som jag faktiskt gillar, så som mekaniker eller verkstad.

    Jag får oavbrutet höra att ”teknikprogrammet är ett högskoleförberedande program så du kan BARA läsa vidare” villet helt enkelt inte stämmer. Jag vill veta om jag kan utbilda mig till yrken som yrkesförberedande programmen får göra redan på gymnasiet, fast efteråt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Konrad,

    så som "systemet" funkar idag - så är Komvux tvungna att i första hand ge plats på yrkesutbildningar till dem som har "kort tidigare utbildningsbakgrund", dvs det är de som endast har grundskolekompetens som kommer in först; och sedan ofta finns det inte några pengar/platser kvar... så hen som redan har gymansial utbildning blir utan plats på yrkesutbildningen på komvux /allt för ofta/.
    Jag känner personligen en kille som i fem år sökte kurspaket Elektriker>> på komvux men ej kom in. Killen hade sedan innan gymnasiekompetens och komvux prioriterade och tog in personer utan gymnasiekompetens. Sedan visade det sig att många av dem som kom in, klarade inte av utbildningen, för det var för svårt och hoppade av  - så hälften blev inte elektriker av dem som kom in --- men nästa år tog komvux ändå de med minst utbildning sedan innan /av de som hade grundskolekompetens/; detta pga Vuxenutbildningsförordningen som komvux måste lyda - skriver att "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund hör till Prioriterade målgrupper".
    Men det kan, om du har tur, gå att komma in på en yrkesutbildning på komvux; det beror helt enkelt hur mycket pengar komvux i din kommun kommer att få att köpa utbildningsplatser för och vilka andra som söker; är det många "lågutbildade" som söker, blir du med gymnasieexamen utan plats; sedan kan du söka till varje ny antagning... men det är ingen som kan ge dig någon garanti på att komma in.

    På så sätt är det säkrare att byta till ett yrkesprogram - dvs söka om till åk1 till hösten 2018 till ett yrkesprogram. Då får du garanterat gå yrkesutbildning till ett yrke, till vilket man utbildar sig på gymnasial nivå som t.ex Elektriker.
    En annan väg i en "verkstadsyrke" är - om någon arbetsgivare anställer dig "som du är", utan yrkeskunskaper i ett specifikt yrke och utbildar dig sen - antingen på arbetsplatsen med lön eller skickar dig till någon utbildning som arbetsgivaren bekostar. Detta sker om det är mycket ont om arbetskraft och om arbetsgivare ej kan få tag på redan utbildade, och blir då tvungna att utbilda själva.

    Ännu ett alternativ är att skriva in sig på Arbetsförmedlingen och hoppas att AF köper yrkesutbildning till dig. Det vet man inte alls hur realistiskt det är. Också här gäller det att ha tur... ju längre blir du inskriven på AF utan någon sysselsättning, desto mer prioriterad blir du och har större chans att komma in på AF´s yrkesutbildning. AF kan också tvinga dig att ta ngt. jobb som de bedömer du klarar av, långt innan du blir långtidsarbetslös och kommer att ha rätt till utbildning via AF.
    *****
    Så, de som säger att det är bäst att utbilda sig till ett yrke redan på gymnasiet har i mångt och mycket rätt. Det är mycket-mycket lättre att på komvux få läsa teoretiska kurser som ingår i teknikprogrammet, än att komma in på yrkesutbildning och t.ex bli Elektriker eller Fordonsmekaniker.

    Det finns olika satsningar på yrkesutbildningar för vuxna - ex. yrkesvux. Och nya satsningar lär komma i framtiden, tror vi... men vi vet inte vilka eller när. Det kan inte heller garanteras att just du kommer att ha tur och kommer med. :(

    Summan av kardemumman:
    om du vet att du vill bli Elektriker >>, Fordonsmekaniker>> eller Murare >> eller Svetsare>> - så rekommenderar jag att du söker till åk1 till ett yrkesprogram till hösten.

    Bästa hälsningar

    ANNA