Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Armin,
    Pilot - utbildningar i Sverige ligger på Yrkeshögskolenivå; se gärna listan på utbildningar på yhguiden.se/pilot

    Och för behörighet till yrkeshögskoleutbildningar till trafikflygare/pilot behöver man inte ha läst kemi eller biologi, utan det räcker med matematik 2 och fysik 1a. Det är mycket möjligt att du under din gymnasieutbildning på Samhällsvet.programmet kan läsa fysik 1a (som en valbar kurs); matte 2 ingår som en obligatorisk kurs i din gymnasial utbildning. Prata med SYV på din skola om möjlighet för dig att läsa fysik 1a, som en valbar kurs på samhällsvet.programmet.

    Ingenjör - är inte en skyddad titel och det finns massor med olika typer av ingernjörer; vill man, däremot, läsa på civilingnjörsprogrammet eller högskoleingenjörsprogrammet på högskola/universitet, måste man ha godkända betyg från gymnasiala kurser fysik 2, matematik 4 och inom kemi lägst kemi1 (ibland krävs det även kemi2).

    Kika också på flera yrkespresentationer: t.ex på Teknikinformatör och Drönarpilot.