Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Zakaria!

    Beslut om Individuellt anpassat program måste fattas innan utgången av åk2. Det är inte elevens rättighet att varken sig byta program eller få beslut om Individuellt anpassat program.

    Det är rektor på den mottagande skolan som beslutar om det är möjigt att ta in en ny elev "mitt i läsåret" eller in i åk2 eller åk3.

    Däremot in i åk1 - konkurrerar man om plats på "vanligt sätt", genom gymnasieantagningen.

    Du kan fortfarande söka om till åk1 och komma in på ett nytt program på "vanligt sätt", och från hösten 2016 läsa 3 år på ett nytt gymnasieprogram.

    Jag säger inte att det är omöjligt att göra så som du önskar. Men det är rektor på den skolan dit du vill byta. Om det är inom samma skola, är det rektor på det programmet dit du vill byta. Det kan på mindre skolor vara samma rektor för alla program. På större skolor är programmen uppdelade mellan olika rektorer.

    Kontakta rektor på det programmet dit du vill byta på den skolan som du vill byta till och gör det så fort som möjligt.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare