N
    Hej!

Jag har under hela året velat byta skola till burgården och gå lärling bf där. Dels pågrund av att jag inte trivs med klassen och dels pga att jag tror lärling skulle passa mig bättre. Men jag undrar då om det är möjligt att byta så att man börjar tvåan där och om det är möjligt tack vare att jag inte gått lärling under ettan att då börja med det i tvåan. Samt undrar jag om det går att söka under sommaren eller om jag måste göra det i början av tvåan. Mvh Nora

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nora,

    lärlings-upplägg på sin utbildning på ett yrkesprogram får man ha även från årskurs 2 eller 3.
    Om du kan byta till en viss gymnasieskola - in i åk2, måste du fråga på just den skolan. Om ledig plats finns, fattar rektor beslut om hen kan ta in dig eller inte. Rektorerna brukar vilja träffa den eleven som vill byta till deras skola och se betyg från elevens "gamla" gymnasieskola + närvarorapport.
    Om jag förstår dig rätt - vill du byta till Burgardens gymnasium.
    Ang. tiden då man kan fråga - så är det så fort som möjligt, men du kan få svar från skolan/rektorn att du kanske måste återkomma senare eller att de själva hör av sig senare... men jag råder dig ta kontakt med skolan snarast möjligt.

    Lycka till!
    ANNA