Hassan
    Hej jag har nu gått ett år i naturvetenskap programmet och har inte klarat av kemi. De så att nu vill jag byta till Sam och läsa de i tvåan. Kan man göra de utan att behöva gå om? Det borde väl inte vara nödvändigt att gå om?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hassan,

    rektor på Samhällsvetenskapsprogrammet kan ta in dig i åk2, men det är inte din rättighet. Däremot har du rätt att söka till åk1 med dina grundskolebetyg. Om du kommer in i åk1, kan du då läsa hela gymnasiet på nytt - det är din rättighet. Men att byta program så som du gör - här är du beroende av: om plats finns men även om plats finns behöver inte rektor ta in en ny elev i åk2.

    Fråga på alla de skolor där du skulle velat läsa - om du kan hoppa in i åk2. Kemi läses inte på Samhällsvetenskapsprogrammet och du kan ta in betyget F i kemi in i examen från SA, t.ex som en kurs inom Individuellt val.

    Vänliga hälsningar och lycka till!

    Julia Syv