Lana

    Hej! Jag vill läsa upp mina ämnen från 16,66 till ca 22. Ett av mina ämnen från gymnasiet (samhällslinjen) var då arkitektur, vilket jag har ett C i. Är det möjligt att läsa in ett annat ämne, istället för att göra en prövning i arkitektur?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Lana,

    om du har Examensbevis, då kan du tyvärr inte "ersätta" kurser - med ett undantag: du kan ersätta matematik till lättare spår; alltså du kan med högre betyg i matematik 1a och 2a få ditt jämförelsetal omräknat; betygen i matte 1a och 2a kommer räknas in i stället för matte 1b och 2b.
    I andra kurser måste du få högre betyg i just samma kurs.
    Hälsningar
    Mikael

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej;

    för att få meritvärde på cirka 22.0 måste man ha alla A-betyg i alla kurser i sitt examensbevis (förutom gymnasiearbete, där man endast kan få högst E men det betyget räknas inte in). Och så måste man även ha 2 meritpoäng och A-betyg även i de kurser som ger meritpoäng.

    Det absolut högsta meritvärde som man kan få är 22.5 och då har man alla A-betyg i alla kurser och max i merit (extarpoäng) och A-betyg även i de kurser som ger meritpoäng.
    Om du höjer från C till A i en normalstor kurs som är på 100 poäng, blir höjning + 0.2... så du kommer ha 16.86.
    Man kan inte komma över 20.0 utan meritpoäng; för det måste du ha Eng 7, moderna språk 3 och 4 och/eller högre kurser i matematik.
    Det är alltså lång väg att gå och du måste tyvärr höja till A-betyg i princip alla kurser som du har i ditt examensbevis.
    **********
    Andra sätt:

    • Högskoleprovet
    • söka till Folkhögkolornas Allmänna kurser (med omdöme från FHSK söker du i BF-urvalet)
    • försöka hitta andra utbildningar som inte kräver så höga betyg för att komma in. Du kan t.ex kika på utbud på yrkeshögskolorna: www.yhguiden.se