Madelene
    Hej!
    Jag undrar om det är möjligt att söka in till college med betyg från högskolan eller måste man söka in med betygen från gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Madelene!
    Vill du söka till en college utomlands? I vilket land?
    I Sverige söker man till högskola med gymnasiebetyg även om man skulle ha högskolebetyg också och så är det i många andra länder.
    Jag kan inte svära på att så är det i alla länder.
    Det bästa är att du kontaktar just den college dit du vill söka och frågar ang vilka betyg som du kan söka med. Om de svarar att det är gymnasiebetyg, fråga om de kan göra Undantag eller om de kan ta hänsyn till att du redan har en högskoleutbildning och ge dig "plus i kanten" för det.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare