Lollo
    Hejsan!
    Jag har läst spanska 1 och fick D. Men det var ett bra tag sen och jag har inte alls haft tid att underhålla språket.
    Nu när jag har mer tid så vill jag ta igen min spanska då min släkt är därifrån och jag ska flytta dit nästa år men jag undrar om det går att läsa upp spanska 1 på komvux? eller måste jag läsa spanska 2 även fast jag helt har glömt grunderna i min spanska 1? Att jag kanske behöver plugga spanska 1 själv och ansöka till spanska 2 senare?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lollo,
    det finns inga förbud att ta in studerande som vill läsa samma kurser i vilka de redan har godkända betyg - på Komvux, men det finns ofta inte råd.
    Komvux har en viss summa pengar till sitt förfogande och de pengarna ska räcka till många olika grupper av studerande. De som redan har läst en kurs och även fick godkänt betyg hör inte till de "mest behövande" anses det - kan man förenklat säga. Kanske räcker pengarna även för dem... men ofta tyvärr inte.
    Så, du kan definitivit Söka till spanska 1 - men var beredd att komma in på Spanska 2 i stället. Det blir kanske bra om du börjar läsa spanska 2 och "kommer in i språket" på så sätt.. Om jag förstår dig rätt, är inte ditt mål att få högt betyg i Spanska, utan du vill kunna använda språket i ett spanskttalande land, stämmer det?
    I så fall göra det inget om du ex. får F i spanska 2, för att under studietiden lär du dig ändå spanska!
    Vänliga hälsningar och Lycka till!
    ANNA