Hej Magnus, vi har idag varit i kontakt med betygsexperten från UHR, universitets- och högskolerådet, och bl a diskuterade möjlighet att läsa lättare kurser i matematik, än "programmet kräver" - och utifrån det som betygsexperten sa, så verkar det vara så här (i alla fall enligt de nuvarande regler) - när man "samlar ihop" kurser för att sätta ihop dem i ett Examensbevis, så får man fritt byta ut kurser i Matematik på nivå 1, dvs du får ta in Matematik 1a in i Examensbevis från "vilket gymnasieprogram som helst".

    Det är dock Rektor på Komvux som skriver under ditt examensbevis. Det är SYV på Komvux som förbereder Examensbevis till rektor för påskrift. Därför är det bra att diskutera med SYV på komvux; påtala att du vill få in Matte 1a in i examensbevis, och inte någon annan matte 1 kurs.
    Varför det är så "omständigt" och osäkert; för att reglerna i att kunna byta ut matte 1 a, b och c mot varandra skapades i följande syfte: att elever som byter gymnasieprogram ej ska behöva läsa under längre tid än det absolut nödvändigaste; dvs Meningen är INTE ATT HÖJA MERITVÄRDE, utan för personer som redan har godkänt betyg i "fel" Matte 1 kurs, att inte behöva läsa ännu en Matte 1 kurs...

    Därför kan Rektor på komvux säga att eftersom du har godkänt betyg i matte 1c, då är det det betyget du får ta in... men å andra sidan så är det matte 1b som man egentligen läser på Humanistiska programmet på "ungsomsgymnasiet", därför skulle ja, om jag var "i dina skor" insistera på att i alla fall kunna ta in matte 1b betyg in i examensbeviset, och inte 1c.

    Du vet idag inte vilket betyg du kommer att få i en "ny", lättare matte-kurs.

    Jag föreslår att du pratar med SYV på "din komvux" - där du kommer att få ut examensbeviset, i den kommunen där du är folkbokförd - och att ni gör Planering mot Examensbevis. Om det i den planeringen framgår att du tar in Matte 1a in i examensbeviset, bra! Om SYV-en säger att det inte går, kan du vissa detta svar eller be SYV-en kontakta betygsexpert.
    Det kan bli lättare att få igenom att ta in "lättare" mattekurs in i ditt examensbevis om du redan hade betyg i både matte 1a och 1b. I så fall kunde du visa upp att du redan har betyg (t.ex från prövningen) i matte 1a - och du ber att detta betyget tas in i ditt examensbevis.

    Men... å ännu andra sidan... om det är så att du kommer att ha Majoritet av kurser i ditt examensbevis från ungdomsgymnasiet och minoritet - från Komvux; då prövas du med det examensbeviset endast i BII, kOMPLETTERINGSgruppen när du söker till högskola. Och i så fall spelar det ingen roll, om du har Matte 1a inne i ditt Examensbevis

    eller

    om du har matte 1c i ditt examensbevis + ett separat betyg i matte 1a. I så fall räknas betygen i matte 1a in i ditt jämförelsetal i stället för betyg i 1c.

    bästa hälsningar

    ANNA

    Hej igen, ang. prövas i BI, direktgruppen eller i BII, kompletteringsgruppen - så går gränsen vid en tredjedel - två tredjedelar ... Du får gärna se på https://antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer

    och lite längre ner på sidan där läser man bl a:

    dvs man måste ha minst 1600 poäng från Komvux kurser eller prövningar som man gör Efter gymnasiet;

    det är 2400 poäng som ingår i examensbevis från komvux och kan då ha max 800 poäng kurser betygsatta inom ungdomsgymnasieskola. Har man mer än 400 p. från ungdomsgymnasieskola klassas hela examensbeviset från komvux som KOMPLETTERING och man prövas endast i BII, kompletteringsgruppen.

    De poängen du måste ha från Komvux är alltså motsvarande heltidsstudier i 2 år (minst) för att kunna få examen som inte är en "komplettering" och med vilken du kan prövas i BI-direktgruppen.

    • : Hej, tack för svaret! Ja jag ska nog kontakta SYV i min kommun och fixa något.
    • : Men apropå det du skrev nere från ''Men...å ännu andra sidan...om det är så att du kommer att ha Majoritet av kurser i ditt examensbevis från ungdomsgymnasiet och minoritet - från Komvux....'' - jag förstod inte riktigt. Jag kommer kanske byta ut 50% av mina gymnasiebetyg och ersätta de med andra ämnen via prövning/komvux (kan ta något år beroende på motivation och ork) men om jag exempelvis byter ut 50-60 av betygen...vad händer då?
    • : 50-60% ska det stå*
    • Anna : Gränsen går vid två tredje delar. Info om det finns https://antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval/betygsgrupp-1/
    • : Aha ok, för det program jag vill söka har BII lägre antagningspoäng. Så det spelar ingen roll egentligen. För att få det klargjort: Jag kan få examen senare från Komvux även om 50% av mina betyg byts ut från studiebeviset? Sen att det blir BII är det helt ok
    • Anna : Antagningsgränser i BI och BII flyttas... det är OFTA lättare att komma in i BI, än i BII. Ibland /som Undantag/ kan det någon gång på någon utbildning bli tvärtom. ... Men det betyder inte att det blir så nästa gång också; det bara råkade bli så att de som prövades i Kompletteringsgruppen hade lägre betyg vid förra antagningsomgången. Du kan tyvärr inte räkna med att det är "lägre gräns i BII på den utb" som du söker till - för att det kan mycket väl bli mycket annorlunda nästa gång du söker. Du behöver kanske inte sträva efter att bli prövad i BI. Det viktigaste är att bli BEHÖRIG. Sedan är det bra att ha så höga betyg man kan. Det är också bra att samtidigt prövas i HP-urvalsgruppen /resultat av högskoleprovet/.
    Läs alla kommentarer