Madelene
    Ok om vi säger att min situation är såhär.

    Jag går en kurs t.ex fysik 1 på högskolan. Jag klarar första tentan och alla labbar. Men del 2 klarar jag inte. Har inga mer chanser för detta läsår.

    Hur gör jag nu? Måste jag registrera mig i antagning för att göra om kursen helt eller behöver jag bara registrera mig i ladok när kursen börjar igen nästa omgång? Eftersom jag redan deltagit i kursen. Då behöver jag bara göra tentan, den rest jag har kvar.

    Hur är reglerna för högskolan? Och är det så för alla kurser?

    Tack i förhand för svar, Mvh Madelene

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Madelene,

    du måste söka svar hos personal på din högskola.
    Om du med "fysik1" menar en gymnasial kurs som du läser inom basåret (tekniskt eller naturvetenskapligt basår) - så är det ännu mer upp till just ditt lärosäte att svara; detta eftersom basår på högskolor-universitet är de så kalladde "för-utbildningar" (inte riktigt högskoleutbildningar och inte riktigt gymnasial utbildning heller).
    Men även om du med Fysik1 menar en kurs på Högskolenivå, ej inom basåret - så måste du ändå prata med personal på just ditt lärosäte; för att olika lärosäten kan göra lite olika även när det gäller "riktiga högskolekurser".
    Ledsen, men du måste vända dig till personal på just ditt lärosäte med just den här frågan.
    Du är annars, så klart, välkommen att ställa andra frågor till oss i framtiden. Vi svarar gärna om vi kan.
    Men vissa frågor "ägs" av andra.
    Om du berättar vilket lärosäte och exakt vilken kurs du läser - inte ens då kan vi ge ett exakt svar vad som kommer att gälla för just Dig; för att det kan finnas detaljer i ditt fall som gör att du kan få ett annat svar än vad vi här på fråga syv "tror" är rätt svar... I vissa fall kan undantag göras. T.ex är det en annan situation om du har läkarintyg som sjukskriver dig för stora delar av kursen, i så fall kan kaske en extra-tenta beviljas.
    Mvh och lycka till!
    S.