Nima
    Hej!

    Jag har under länge tid försökt ta reda på om jag har möjlighet att ta musiklektioner under skoltid (med kulturskolan) och sedan få det bedömt som ett i-val. Isåfall skulle då min musiklärare (som är utbildad) bedöma mig och samarbeta med skolan.

    Jag har försökt nå både SYV och rektor men båda är extremt dåliga på att kommunicera, så efter flera försök tänker jag nu ta reda på det själv. Jag har talat med lärare som sagt att flera elever har kört på detta förut och att det ska funka. Avgiften för lektionerna skulle jag isåfall stå för själv eftersom det är något skolan sagt att det inte har råd att ersätta.

    Notera att musiklektioner inte är något som skolan i sig erbjuder utan snarare kulturskolan. Detta har alltså gått då tidigare elever gjort det.

    Mvh
    • Anna : Ang. den där "andra eleven" kan vi inte säga ngt., för vi vet inte när det var och vad som hände. Reglerna ändras över tid. Det kanske var OK då, men inte är OK nu. Undantag kan i vissa fall göras - av olika anledningar. hen som på gymnasieskolan bestämmer mest är Rektorn; hen kan i vissa fall göra undantag från reglerna.
    • : Enligt skollagen får huvudmannen ta ut avgifter under vissa fall, förstår inte varför det inte skulle gå i detta fall. Det borde vara OK.
    • Anna : Ta det med Skolverkets jurister i så fall. Om du är 18 år, är du Myndig och behöver inte involvera dina vårdnadshavare, utan kan representera dig själv. SYV är inte jurister. Eftersom det är Rektor på varje skola som är "ytterst ansvarig" och SYV-en är anställd "under rektorn", kan inte SYV-en beordra rektorn hur hen ska agera. Du kan också vända dig till Utbildningsförvaltningen i kommunen. Varje kommun har stadsjurister anställda, som kan lagarna och kan ge svar på vad du i detta fallet har rätt till.
    • : Jag är inte 18, dock är mina föräldrar med mig och gör sitt bästa för att jag ska få läsa musik. Går det bra att ringa till skolverkets upplysningstjänst eller tycker du jag ska ringa någon annanstans?
    • Anna : Det är inte farligt att ringa till Skolverkets upplysningstjänst. Du behöver inte uppge ditt namn eller vilken skola det gäller. Du kan ställa en Allmän fråga.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Nima,
    mitt råd är att du kontaktar Skolverkets upplysningstjänst - tel.nr 08-52733200 och ställer den frågan.
    ****
    Jag ser följande "problem":
    undervisning i gymnasieskolan i Sverige är kostnadsfri, så din skola kan inte skriva in i din studieplan - dina studier på Kulturskolan, där du måste betala avgift; Kurser på gymnasieskolan är inte utformade som Musikkurser på gymnasiet (med samma obligatoriska moment och bedömningskriterier) - på så sätt måste det bli en Prövning du gör, för att få betyg. Det är jobbigt och dyrt för din skola att erbjuda prövningar (skola får ta ut max 500 kr från dig för prövningen, men de faktiska kostnader för skolan är mycket högre: den extra-tiden som läraren lägger på att anordna prövningen och administration kring det).
    Sedan tillkommer det också "rättvise-aspekt": om du får, då bör alla elever på din skola också få läsa "någonting annat" utanför skolan och kräva sedan att de kunskaper betygsätts som gymnasiala kurser. Är det många elever som vill ha det så, blir det ohållbart för din skola: man vet inte hur det ska "gå ihop" med massa prövningar och svårbedömda kunskaper...
    ***
    En fråga till dig - den musikläraren som ska sätta betyg i musikkursen på dig, är hen anställd på din gymnasieskola eller på Kulturskolan?
    Om hen är anställd på din gymnasieskola, då har ni ju en musiklärare på skolan, varför kan då inte musik-undervisning erbjudas på din skola?
    Men om musiklärare är anställd på Kulturskolan, då måste hen först få anställning på gymnasiet för att få lov att sätta gymnasiala betyg (det skulle gå med "timanställning" - men det är dyrt för din skola med lönekostnader för ännu en lärare).
    Till saken hör också att endast behöriga lärare får sätta betyg: ändring i reglerna från 1 juli 2015. Behörig lärare är hen med Lälarlegitimation i rätt undervisningsämne på rätt nivå /alltså hen som sätter betyg i gymnasiala kurser i musik måste inneha Legitimation som Musiklärare på gymnasiet/.
    ****
    En fråga till dig
    Varför kan du inte läsa annat inom Individ.val och läsa musik på Kulturskolan, helt utanför din gymnasieskola? Fördelen i det är att du slipper tänka på de Obligatoriska momenten och betygskriterier och kan utöva musik för "musikens skull", tänka endast på det konstnärliga och vad du vill lära dig, inte på vilket betyg du får.
    Hälsningar
    D:

    • : Nima Hej! Jag tänkte ringa skolverket och se hur det står till. Yes, jag har läst i skollagen och även sett det du skrev om att skolan ska vara kostandsfri. Emellertid kan skolan ta ut avgifter "i enstaka fall", frågan är då att beta ut vad enstaka fall betyder och om det kan appliceras till detta fall. Läraren är behörig. Gällande frågan om varför jag vill göra detta: jag älskar musik, och jag vill gärna spendera min tid i skolan med att göra något jag älskar. Jag vill själv stå för kostanderna, det enda skolan ska behöva göra är att acceptera att det sker ett pedagogiskt utbyte mellan mig och musikläraren. Momenten osv. spelar inte så stor roll för mig. Tack för ditt välskrivna svar!!
    • Anna : Ja, visst. Ring till skolverket. Du får gärna återkomma och berätta vad du fick för svar från skolverket och hur det går i övrigt. Lycka till! Fråga SYV håller tummarna för dig! :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    som Komplement till Daniels svar, vill jag be dig att kika på info om gymnasiala kurser i musik på Skolverkets hemsida. Där kan du se vilka kurser som finns och vad de innehåller samt Betygskriterier för varje kurs. Det du läser på kulturskolan kanske inte ens passar in i någon av de gymnasiala kurser i Musik, tänker jag på...
    Jag håller i många och mycket med det som Daniel svarade; allt man gör och lär sig behöver inte nödvändigtvis betygsättas.
    Men, om du vill "gå till botten" med frågan och undersöka dina rättigheter som elev, så fråga SYV på din skola om Vilken ESTETISK kurs som du kan välja inom Individ.val.
    Det är nämligen så att gymnasieskolorna är skyldiga att erbjuda minst en idrottskurs och minst en estetisk kurs (utöver de kurser som är obligatoriska på ditt program) - att välja inom Individ.val.
    Om det skulle visa sig att din gymnasieskola inte erbjuder dig välja någon Estetisk kurs, då kan du hävda din rättghet att läsa Minst EN styck "estetisk kurs" inom Individ.val.

    Vänliga hälsningar
    ANNA

    • : Skolan har nu börjat erbjuda en scen och gestaltningskurs, innan det erbjöd de ingen estetisk kurs :(. Jag vill läsa musik för att således kunna välja bort en annan kurs i utbyte mot den. Jag och min mentor har kommit överens om att det skulle leda till mindre stress för mig i skolan om jag fick göra något jag är intresserad av.
    • Anna : Vilken kurs vill du välja bort? Detta frågar jag för att se om det går att välja bort just den kursen.
    • : Till 3:an har jag valt engelska 7, idrott 1 spec, kriminologi och retorik. Skulle nog med stor sannolikhet välja bort retorik isåfall.
    • Anna : Vilket PROGRAM läser du på gymnasieskolan nu?
    • : Samprogrammet med saminriktning, går tvåan och ska välja kurser till trean :)
    • Anna :

      På varje program måste på gymnasieskolan Även viss "programstruktur" följas; se ex. gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdf och Retorik får läsas som Programfördjupning men inte Musik, på SA.

      På Sam-sam behöver du ha 300 poäng kurser som Får läsas som Programfördjupande från listan som finns i programplanen, se länk ovan.

    • Anna : Ännu en Rättvise-aspekt som kan utgöra "hinder" i detta fallet: inte alla elever har råd att köpa lektioner på Kulturskolan. Om du t.ex får läsa en del av din gymnasial utbildning på Kulturskolan och betala själv, då borde alla elever (i alla fall de som går på din skola) få samma möjlighet, men alla har ju inte råd... Det kan bli därför en stor "intressekonflikt" här. ... Det du gör utanför gymnasieskolan är din en-sak, kan man säga... men det du gör Inom din gymnasial undervisning är din gymnasieskolans Ansvar. Delvis kan inte din gymnasieskola ansvara för hur undervisning bedrivs på en annan skola /i detta fallet Kulturskolan/ och delvis är det mycket orättvist mot de elever som Vill läsa på Kulturskolan men ej har Råd /det är ju inte gratis direkt/. Alla föräldrar kan inte betala för att deras barn ska läsa på kulturskolan; det blir kanske just därför Nej, som svar på din fråga.. . Du får gärna försöka. Jag tror, dock, tyvärr att det blir mycket "stress" för dig i att försöka vinna denna striden, men du kommer inte vinna. Jag tror inte du får ett positivt svar. Jag tror du lägger mycket tid och nerver på det, men får Nej till slut i alla fall. :(
    Läs alla kommentarer