Isabelle
    Hej
    Jag gick mina två första år på ett gymnasie men bytte för att gå det tredje året på en annan skola pga att jag inte trivdes.
    När jag började på den nya skolan kände jag att jag verkligen inte passade in. Har aldrig gillat skolan och är verkligen helt omotiverad men vill ändå försöka ta studenten.
    Pga att jag verkligen inte mått psykiskt bra så har jag nästan inte varit i skolan alls under höstterminen och jag undrar om det ens finns en möjlighet för mig att ta studenten iår eller om jag helt sumpat den chansen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Isabelle,
    väldigt tråkigt att du inte trivs i din skola. vi kan inte gå tillbaka i tiden, utan endast kan påverka framtiden. Gå på lektionerna nu, framöver, och gör ditt bästa.
    Om du kommer eller inte kommer uppfylla kraven för examensbevis, beror på om du får Godkända betyg i tillräckligt många kurser och det är dina lärare som kanske kan svara på.
    Däremot är det så att du får delta i firandet och på så sätt "ta studenten", om det är det du tycker är viktigt att kunna göra. Även de som får Studiebevis (inte uppnår kravet för Gymnasiebevis) får delta i studentfirandet>>.
    Får du studiebevis, kan du komplettera upp till gymnasiebevis på komvux eller söka till en allmän linje på en folkhögskola och om du kommer in, läsa mot omdöme - och med omdöme från en folkhögskola kan du söka till högskola eller till en yrkeshögskola sen. OBS! till en yrkeshögskola kan man bli antagen även utan examensbevis (på undantag, i "fri kvot").
    Vänligen
    L.

    Liselotte