Malin

    Hej! I framtiden skulle jag vilja bli tandläkare men har svårt för att välja vilken linje. Har läst runt och många säger naturlinjen. Men matte är inte min starkaste sida så några lärare har rekommenderat natur-sam eller natur tvär(finns på hulebäck i Härryda). Jag undra nu vilken av dessa linjer man borde läsa för att komma in på tandläkarsprogramet i framtiden!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Malin,

    särskild behörighet till tandläkarprogrammet inkluderar alla de kurser som är inriktningskurser på Natur-natur, dvs NA, inriktning "naturvetenskap" på Naturvetenskapsprogrammet. Man blir inte behörig utan godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4.

    Och alla de kurser är just inriktningskurser på inriktningen "naturvetenskap" på NA.

    Om matten är inte din starka sidan, kanske ngt. annat program passar bättre. Men då kanske du också kan kika på andra yrken. Ett annat alternativ är att läsa på gymnasiet ngt. som du tycker om och kommer att klara av och försöka komplettera efter gymnasiet och - på sikt - bli behörig till tandläkarprogrammet.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte