Alex
    Hej!
    Jag är en elev som ska snart avsluta årskurs 2 i gymnasiet och strax börja årskurs 3, går i samhällsvetenskapsprogrammet. Nu är det så att jag har på grund av olika anledningar som exempelvis ångest och depression inte studerat hittills. Jag har varit närvarande men ej pluggat, så jag har nu F i båda årskurserna. Jag har dock lyckats nå A på Engelska genom muntlig kommunikation under lektionerna samt skriftliga arbeten som jag har lämnat in.

    Dock har jag annars inte studerat och har bara F. Detta gör mig oerhört ledsen och jag undrar om det är försent? Borde jag börja plugga stenhårt under sista årskursen eller kommer det ej hjälpa mig på något sätt? Vad kan jag annars göra med F:en jag fått under årskurs 1 & 2?

    Tacksam för all hjälp & svar!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alex,
    med många F från årskurs 1 och 2 kommer du inte kunna få ut ditt examensbevis, även om du får A betyg i alla kurser som läses under årskurs 3. Sådana är reglerna... det är inte Ämnesbetyg på gymnasiet nu för tiden, utan Kursbetyg. Och det är endast max 10% F man kan ha i examensbeviset, dvs 2 normalstora kurser.

    Du har rätt att göra Prövningar i de kurser i vilka du fick F betyg - innan slutet av åk3. Men om det är många F kommer du inte att hinna eller orka med alla de prövningarna! - är jag rädd.

    De realistiska alternativen, som jag ser dem, är följande:

    • söka om - till åk1, på nytt
    • läsa så gott du kan under åk3 och var beredd att komplettera sedan på komvux - om du vill bli behörig till eftergymnasiala utbildningar
    • läsa så gott du kan under åk3 och söka jobb efteråt, vilket kan bli svårt men ej omöjligt (att få jobb utan att ha lärt sig ngt. yrke på gymnasiet, menar jag).