Linda
    Jag tog studenten 2002
    Gick hotell och restaurang
    Har totalt 34 kurser och har IG i 9 av kurserna varav 1 är i matematik A
    Nu har jag dock lät upp min matematik till godkänt
    Bör jag läser så står de att man ska ha godkända kurser i minst 90%
    Jag blir inte klok på om jag har rätt att ansöka till utbildningar eller jag är obehörig?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    om du vill bli behörig till högskoleutbildningar måste du få den så kallade GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET.

    Till andra utbildningar - ex. inom yrkeshögskola, www.yhguiden.se - behöver man inte nödvändigtvis ha grundläggande behörighet, utan kan komma in ändå.

    Vad du behöver läsa upp för att få Grundläggande behörighet är omöjligt att svara på, utifrån de uppgifter som finns i din fråga.
    Det bästa rådet jag kan ge är att du bokar tid med studie- & yrkesvägledare på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd, tar med dig alla dina tidigare betyg /i alla fall betyg i Gymnasiala kurser/ och så får ni tillsammans titta på alla dina betyg och komma fram till om du redan nu har Grundläggande behörighet eller om du måste läsa (och i så fall VAD?) för att få Grundläggande behörighet.

    Vidare vill jag också berätt om att det är inte endast Slutbetyg eller Examensbevis som kan ge Grundläggande behörighet, utan även Omdöme från en folkhögskola eller så kan man bli behörig på "reell kompetens" också (om du har jobbat i minst 3 år på minst halvtid efter det att du fyllde 19 år).
    Eftersom det finns så många olika sätt att uppnå grundläggande behörighet på - är det, alltså, bäst att du tar ett personligt möte med SYV på komvux som kan noga titta på just din situation och ge dig svar ang. alla de olika alternativ som passar just Dig.

    Vänligen
    Julia syv

    Om du har ett SLUTBETYG från år 2002, dvs innan 2010, står reglerna på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010. 90% räknar man i "poäng" inte i antal kurser. Då ett fullständigt slutbetyg från ungdomsgymnasiet innehöll 2500 poäng, bör man för 90% ha minst 2250 godkända gymnasiala poäng.
    Det är annars de uträkningar som Antagning.se kommer att göra som verkligen gäller. Du behöver inte räkna själv. Du kan chansa och söka till Förskollärarprogrammet, skicka in (ladda upp) alla dina gymnasiala betyg på "mina sidor" på Antagning.se (om inte alla betyg syns där ändå... det kan de göra om dina skolor är anslutna till BEDA, den gemensamma betygsdatabasen). Antagning.se kommer att göra bedömning om du är BEHÖRIG till den utbildningen du söker. Om du är behörig, kommer du även få ditt meritvärde uträknat av Antagning.se
    Dina uträkningar kommer inte att tas hänsyn till... vad du själv eller vi här på Fråga SYV skulle räkna fram på dina betyg... Varför jag hänvisar dig till SYV på Komvux, är för att hen kan med större Sannolikhet (genom att räkna på dina betyg) svara dig om du behöver läsa ngt. mer eller inte. När man har betygen framför sig och kan kontakta betygsexpert, om det blir svårt att göra egen bedömning, har man större chans att ge rätt svar.

    För behörighet till förskollärarprogrammet krävs:

    Grundläggande beh. kommer du att ha om du får ihop 2250 godkända gymnasiala poäng. Sedan behöver du - för Särskild behörighet - godkända betyg i eng B, naturk A och samhällsk A; har de betygen? Om inte - kan du i så fall läsa eller göra prövningar i Engelska 6, Nk1b & Samhällk1b.

    • : Tack för svar
    • : Vill söka inpå förskolelärare och där stod de grundläggande behörighet. De jag undrar mest är hur jag ska räkna ut att jag har godkänt i minst 90% av slutbetyget.
    • : Grundläggande behörighet tänker jag ju är godkänt i matte a, svenska a samt engelska a. Sen brukar de ju stå att om dom kräver någon kurs extra
    • Julia : Du har alltså ett SLUTBETYG fån 2002?
    • Julia : Jag har nu också utökat mitt tidigare svar till dig. Var god läs ovan.
    • : Ja jag har ett slutbetyg från 2002
    • Julia : Läs de 2 utökningar av mitt tidigare svar. Hoppas jag har nu besvarat din fråga! Lycka till!
    Läs alla kommentarer