Karin
    Hej,
    som rubriken lyder så undrar jag när sista dag för att söka till yrkeshögskola är? finns det intag på våren och på hösten såsom till högskolor och universitet? eller hur funkar det? hittar ingen samlad info.
    Tack på förhand!
    Karin

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Karin,
    anlening till varför du inte hittade samlad info om sista ansökningsdag och startdatumen för yrkeshögskoleutbildningar är nog för att det är varje yrkeshögskoleutbildning som själva bestämmer när sista ansökningsdatumet blir.
    Starter på yrkeshögskoleutbildningar är också ganska spridda under hela kalenderåret. Många (men långt ifrån alla) yrkeshögskoleutbildningar börjar i mitten-slutet på augusti eller under första veckan i september när "läsåret börjar", liksom... men det finns även (eller i alla fall KAN FINNAS) YH-STARTER i ex. december eller mitt i juli... det beror på hur beslut om beviljande från Myh, Myndighet för yrkeshögskola ser ut. Och ansökningsperiod ligger, så klart, innan starten men hur långt innan starten ansökn.period slutar är olika.
    Vissa yh vill avsluta ansökningsprocess rätt tidigt för att ha tid att gå igenom ansökningarna noga och även genomföra tester/antagningsproverna; andra yh låter söka utbildningar fram till självaste starten, dvs t o m dagen innan utbildningen startar.
    Sedan kan det finnas de så kallade Restplatser, när det av någon anledning ej finns tillräckligt med sökande och yh-utbildningar låter folk söka väldigt sent, t o m när utbildning redan har börjat.

    Praktiska råd
    Gå in på www.yhguiden.se och hitta den eller de yh-utbildningar som du är intresserad av: det går att sortera på Bransch och Kommun samt på Bundet/distans mm.
    På varje yh-presentation står det Utb.starter och Sista ansöknings-dag och om "sista ansöknings-dag" saknas i presentationen, kan det betyda att sista-ansökn.dagen har redan varit men det går ändå alltid att kontakta de utbildningsansvariga och fråga om möjlighet ändå finns att göra ansökan i alla fall.

    Många (men inte alla yh) har sista ansökningsdag under maj, ex. 15 maj. OBS! även på yh som erbjuds av samma skola, kan just Datumen för sista ansökningsdag vara Olika... ex. På Xenter Botkyrka - alla yh utom en - Fastighetsförvaltare - som har sista ansökn.dag 9 maj, har sista ansökn.dag den 28 maj. Det kan finnas olika anledningar till varför man tidigarelägger sista ansökn.dag ex. att fler tester/prover/intervjuer måste genomföras just för den yh.

    Liselotte