Julia
    Hej!

    Jag studerar för närvarande två kurser på komvux i Kristianstad. Kurserna jag läser är fysik 1 och matte 4. Jag kommer efter att dessa två kurser är avslutade påbörja två nya kurser i form av kemi 1 och fysik 2. Jag undrar därav hur länge dessa två kurser kommer att pågå. Jag har tidigare fått besked att man kunde komplettera sina betyg fram tills den 20 juni. De två kurser som jag läser just nu har sitt slutdatum den 29 mars. Jag har planer på att söka in till universitet till terminstarten nu i höst.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Din fråga måste du få svar på -från din komvux.

    • Anna : Kort svar, Mikael, men det stämmer! :) Jag har nu förklarat lite mer i Mitt svar. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    Mikaels svar är mycket kort, men det stämmer. Ingen annan än komvux i din kommun kan svara - detta för att vi kan inte veta om dina kurser går på heltid eller på deltid.
    Läser man på "flex" kan man ofta själv påverka när kursen slutar - då man gör slutprovet, när man är klar och kom överens med läraren om att man har tillräckliga kunskaper och är beredd att göra slutprovet och få betyg.
    På heltid läser man på gymnasienivå 20 poäng/vecka.
    En 100 poängskurs lärser man på heltid på fem veckor.
    Ofta läser man flera kurser samtidigt, men de behöver inte börja och sluta alla samtidigt, exempelvis kanske man börjar en kurs den första i månaden, och två veckor senare "lägger på" ännu en kurs... då kanske man läst första 2 veckorna på halvtid, och från vecka nr.3 läser på heltid..
    Så, det som Mikael svarade, stämmer helt och hållet - du måste få svar från komvux i din kommun.

    Vänligen
    ANNA