Hej Lilian,
    Ansökan till högskoleutbildningar till hösten (i Sverige) måste man göra under Ansökningsperioden som brukar vara från mitten på mars till mitten på april (och det är viktigt att hinna göra ansökan inom ansökningsperioden) men sedan kan man KOMPLETTERA med betyg - rätt långt in i juni, ex. i år - är sista kompletteringsdatum den 21 juni 2018.
    Komvux kurser kan börja och sluta olika datum. Komvux kan också erbjuda sommarkurser (i många kommuner, inte i alla - dock). Man får se när man anmäler sig till kurser på komvux - när kursen slutar. Det är bra at tänka på att det kan ta ett par-tre veckor innan man kan få ut sitt betyg. Det bra om kurser på komvux som kan anmäler sig till slutar i slutet av maj eller senast första dagarna i juni, inte senare. För mer info - var god kontakta komvux i just din kommun (den kommunen där du är folkbokförd).
    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!

    Länktips
    https://antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum.

    ANNA