Hej Farhad,
    det är flera villkor som du måste uppfylla:
    1. du måste genomgå teoriprovet för körkort med godkänt resultat;
    2. du måste genomgå uppkörning /praktiska färdigheter/ med godkänt resultat
    och
    3. du måste fylla 18 år. Det är den dagen som du fyller 18 år som du Som tidigast kan få körkort för personbil, även om du skulle klara proven tidigare, kan du inte få körkort innan du fyller 18 år.
    Det är i alla fall de uppgifter som vi har på Fråga SYV angående körkort-reglerna i Sverige.

    Skolverket & Transportstyrelsen har gemensamt tagit fram ett stödmaterial som tydliggör & förklarar Reglerna vid förarutbildningar på gymnasiet och Komvux. Om du vill, kan du läsa om reglerna här >>.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!
    ANNA