Therese
    Hej! Detta är ingen fråga om studier men det stod att man även kan ställa frågor om jobb osv, så här kommer min fundering.

    Jag är en person på 29 år som har en timanställning inom kommunen som boendestödjare och ledsagare men har jobbat ganska lite. Jag kommer nu att jobba mer från och med september. Jag kommer antagligen att jobba såpass mycket att jag hade kunnat skriva ut mig från AF. Men problemet är att om en brukare ställer in sin hjälp så får jag ingen lön för den dagen. Och om det upprepas ganska mycket så får jag dålig lön den månaden. Jag har ju fått ersättning från AF för de dagar jag inte jobbar.
    Men dom kräver ju att man är ute på aktivitet när man är inskriven hos dom men det blir svårt för mig att kombinera mitt jobb med en aktivitet hos dom, och dessutom kan jag inte vara inskriven på AF för all framtid medan jag jobbar mina timmar.
    Vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Har ni några tips?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Therese;

    man kan vara inskriven på AF inom Olika kategorier, t.ex även om man har fastjobb (tillsvidare med månadslön) - i så fall som "ombytessökande" (att man vill söka ett Annat jobb, byta jobb, alltså).
    När du har "timmar" och inte fast-anställning så tycker jag du bör fortsättningsvis vara inskriven på AF.
    Att få ersättning  - är en annan fråga; alltså
    - att vara "inskriven" på AF
    och
    - att få någon ersättning pga man är inskriven på AF
    är två olika frågor.
    Man kan vara inskriven på AF utan att få någon ersättning; det finns annan hjälp AF kan bistå med, även förutom ersättningar.

    Jag förstår att du inte vet hur mycket du ska jobba - när det är behovsanställning.
    Samråd gärna med personal på Arbetsförmedlingen och på A-kassan /om du är medlen i någon a-kassa/.

    Vänligen
    ANNA