Julia
    Hej! Jag har två frågor.

    Jag har sökt in till utbildningar till våren 2019. Jag avslutade precis en kurs på komvux för att få behörighet, och min komvux är inte ansluten till betygsdatabasen. De säger däremot att Stockholm är det, och därför kommer de föra över betygen till antagning.se. Jag undrar därför när och om man kan se sina nya betyg på antagning.se, så att jag kan vara säker på att de verkligen hamnat rätt?

    Min andra fråga handlar om utökade betyg. När jag gick på gymnasiet läste jag 2700 poäng, och min lärare sa till mig att man kan "plocka" ut de dåliga betygen som ej behövs, för att höja sitt meritvärde. Jag undrar hur man gör det, eller om det är något som sker automatiskt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    om du får ditt betyg från Komvux "i handen" (får Originalbetyg), är det bra att du laddar in det på din inloggning på Antagning.se senast 3 december, för att 3 dec 2018 är sista dag att komplettera med betyg, om man söker till högskoleutbildning till vt-19.
    Du kan annars kika på din plats på Antagning.se - lite då och då men absolut den 3 dec, och om du ser att ditt betyg ej dykt upp där, ladda upp det själv - det är mitt råd.
    När ditt betyg kan tänkas dyka upp på Antagning.se eller om det kommer att göra det, kan vi på Fråga SYV inte garantera. Ibland funkar inte "teknikens under" och det blir "missar". Det är dock DITT ANSVAR att se till att Antagning.se får all info; för att det är du som kan bli straffad (genom att du kanske inte kommer in på den sökta utbildningen).

    ***********************
    Din andra frågan om att "plocka bort" dåliga betyg är svår att besvara när du inte uppger tillräckligt med info.
    Olika situationer har olia lösningar
    Exempelvis, om du på gymnasiet fick EXAMENSBEVIS då är det alla kurser, förutom GA, gymnasiearbete och U-kurser som räknas in i ditt jämförelsetal.
    Om du på gymnasiet fick Studiebevis, ansöker du om Examensbevis från komvux; och här beror det på - just hur ditt Examensbevis kommer att se ut.

    Reglerna är sådana att kurser från Examensbevis - alla - räknas in men undantag av Gymnasiearbete och för U-kurser gäller särskilda regler. U-kurser är de som är markerade med "U".
    U-kursernas betyg räknas in i 2 fall: om en U-kurs krävs för Särskild behörighet eller om den ger meritpoäng.