Matilda
    Hej!

    Jag går i årskurs ett på det naturvetenskapliga programmet och undrar om man måste skriva gymnasiearbetet i just trean? Kan man skriva det redan i ettan eller tvåan och bli klar med det, det vill säga få betyg i det och inte behöver skriva det i trean? Jag vet nämligen redan vad jag vill skriva mitt gymnasiearbete om och det känns som att jag har motivationen och tiden för att bli klar med det långt innan detta år är slut.

    Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Matilda,

    gymnasiearbete är bevis på att elev under sina 3 år på gymnasiet har lärt sig tillräckligt mycket för att förtjäna Examensbevis. GA gör man därför "så sent som möjligt" - eller snarare gör Färdigt så sent som möjligt.
    Börja samla material till ditt GA får du givetvis göra nu, från idag... det finns också exempel på att eleverna börjar redan på grundskolan, samlar data/information som t.ex kan vara Enkät-svar; Intervjuer, Citat från böckerna och andra skrifter mm. Men att analysera och göra färdigt ska man göra "så sent som möjligt" men givetvis innan "dead-line" som din handledare för gymnasiearbete sätter.
    Ju längre in på gymnasiet du kommer, desto mer har du lärt dig, och desto bättre blir resultatet av ditt GA. Så är det i alla fall tänkt. GA-godkänt är en sort "färdighetsstämpel" på dina gymnasiala kunskaper och färdigheter; det är därför man gör GA i åk3, eller "gör färdigt" i åk3... börja förbereda dig och samla material till GA får du börja idag. :)

    Hälsningar

    Peter syv