Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia,

    att du har sett olika sista ansökningsdatum som sista dag att söka till yrkeshögskola beror på att varje yrkeshögskoleutbildning bestämmer själv när de lägger sin ansökningsperiod. Det finns t o m yrkeshögskoleutbildningar som har "löpande ansökan", dvs man kan söka när som under året - men sedan finns det givetvis fasta datum då utbildning börjar (dock kan det datumet senareläggas, ett par veckor fram eller t om till nästa termin - vilket inte är jättevanligt, men har hänt).
    Nu - idag - den 28 maj 2018 ser jag >> ca 140 yrkeshögskoleutbildningar markerade med "sen ansökan" - kika gärna på dem. Det är yh-utbildningar som förlängd sina ansökningsperioder, ex. pga de fick möjlighet att ta in fler sökande, trots att deras ursprungliga ansökningsperiod är redan slut.
    Hela utbudet av yh utbildningar - både pågående och de med framtida starter finns på www.yhguiden.se och går att sortera på olika sätt - Bransch, Län, termin de startar under... om utb. är bunden eller på distans. Kika gärna på många olika yh-utbildningar och även om din favorit utbildning ser ej att vara sökbar just nu, så kan det kanske ev ändå finnas möjlighet att slänga in ansökan... kontakta gärna Kontaktpersonen som uppges i varje yh-presentation på yh-guiden.se i så fall. Vissa yh är mycket populära och har väldigt många sökande och andra kan t om ha en och en annan "tom plats" och kan i så fall även ta in när utbildningen redan har startat - kanske upp till en månad in på utbildningen och hjälpa i så fall in att läsa ikapp, om de tar in sent.

    Vänliga hälsningar

    L.

    Liselotte