Amanda
    Hej. Jag har en fråga angående meriten på 2,5p som man får om man läst spanska 3 och 4 som ger 1,5 p och engelska 7 som ger 1 p. Jag har inte läst eng 7 än utan ska göra det nu till hösten. På min inloggning på skolans hemsida kan man se sitt snittbetyg. Om vi säger att mitt snittbetyg ligger runt 17, är extra meriten redan inräknad då? Då kan det ju bara vara spanskan som är inräknad eftersom att jag ej läst eng 7 än. Räknas meriten in sen i efterhand? Är orolig över att jag inte kommer in på högskolan med den meriten jag har nu och vill veta om extra meriten redan är inkluderad eller om det räknas in sen? För om jag har 17 nu och sedan får 2,5 i merit sen, så har jag plötsligt 19,5 i merit vilket är mycket bättre. Men är meriten redan inräknad så måste jag kämpa mer nästa år för att det ska höjas.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    "snittet" brukar man mena Jämförelsetal.
    Till jämförelsetalet "plussar man på" meritpoängen sen... så min gissning är att om ditt snitt är 17.0, blir ditt meritvärde Om du får max i merit, 19.5.