Daniel SYV

    Hej Elin,
    om man tänker logiskt, så förstår man att det är flera som söker till höstterminen - detta av flera anledningar: för det första så är det fler högskoleutbildningar som startar på hösten, än på våren; för det andra så Avgångselever från gymnasiet är klara med sina studier på gymnasiet i juni (eller i juli, om man gick IB-programmet) och kan börja på en eftergymnasial utbildning till hösten. Sedan - de som ej kom in och om deras utbildning på högskolenivå startar även på våren, söker de igen - till vårens start (ihop med dem som kompletterade under hösten på ex. komvux eller genom prövningar) - då brukar antagningsgränserna vara lägre (i alla fall någo lägre) på våren, om samma utbildning startar både vår och höst.
    Har inte de exakta siffrorna på antal sökande till höstens utbildningar och till vårens utbildningar på högskolenivå. Det kan man säkert få från SCB /med 2 års fördröjning - då det tar lång tid för SCB att sammanställa statistik)... men i praktiken spelar ju inte de siffrorna någon större roll ... för att i fall din utbildning startar endast på hösten, kan du inte söka till vår-starten... och om din utbildning startar både höst- och vår, sök till närmsta starten och i fall du ej kommer in, sök till nästa start.

    Lycka till!
    hälsningar
    D: