a.

    Hej! Jag undrar när uppdateras på UHR:s hemsida HT 2018 och VT 2018 vilka  betyg och hp  som behövs  för att komma in på en särskild utbildning? För just nu syns endast 2017 ej 2018

    • Anna : HT 2018 kommer att uppdateras när antagning är genomfört och folk kom in även från reserv, dvs troligtvis mot slutet av september 2018.
    • : ok men hittar du för just den utbildningen jag vill söka? Eller alla troligtvis mot slutet av september 2018.
    • Anna : Det är NÄR ANTAGNINGEN ÄR GENOMFÖRD som siffrorna kan tas fram; man kan ju inte veta hur höga betyg eller resultat på HP den personen hade som kom in på utbildningen sist av alla innan alla kom in. :)
    • : ok tack så mycket,men kan du se reserv hur många som var reserv men faktiskt kom in? från 2017
    • Anna : De visar inte på Studera.nu hur många som kom från reserv; det går kanske få fram på ngt. sätt... men varför skulle man göra det? Det spelar ju absolut ingen som helst roll för just dina möjligheter att komma in! :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej A, jag ser att det på de utbildningar som tog studerande in på våren 2018 - där finns det (i alla fall på några) vilka betyg i resultat på HP, högskoleprovet, som gav plats på utbildningen, men många utbildningar tar inte in på våren, endast på hösten.
    Vilken utbildning är du i första hand intresserad av?
    Jag kan se om jag hittar de senaste antagningsgränser.

    mvh

    ANNA

    Det brukar vara något lättare att komma in på vårterminen - detta pga det är färre som söker, därför att åk3 elever på gymnasiet kan inte söka till vårterminen; de är då ännu inte klara med gymnasiet.
    Egentligen så spelar det ingen roll vad för antagningssiffror som var förut... för att det kan ändras jättemycket till nästa gång.
    Om du vet att det är Receptarie eller Apotekare du vill bli och om du är BEHÖRIG - eller blir behörig till senast 21 juni 2018, sök - och sök till alla de olika städer; Ordning i vilken du bör söka är följande:

    1. i första hand till det programmet på den skolan där du helst vill läsa;

    2. i andra hand till det programmet och på den orden där du också mycket gärna vill läsa;

    .... och så vidare... givetvis ska man inte söka ett program som man inte vill läsa alls; eller söka till en ort där man inte vill eller inte kan läsa. För... Vad ska man göra om man kommer in just där?

    Jag kan lära dig hur du själv ska se de statistiska uppgifter.Gå in på www.studera.nu och skriv Receptarieprogrammet i sökfältet.
    Du får då fram alla receptarieprogram på alla orter.

    Sedan klickar du på varje alternativ - program och ort - och får fram bilden som du ser /ovan/ och lite längre ner till höger ser du - klicka på den länken.

    Och du får fram Om inte VT 2018 finns - betyder det att programmet tog senast in studerande HT 2017, men ej på våren.

    Sedan tittar du i BI-raden - det är de som söker direkt efter gymnasiet, utan kompletteringar; och i HP- det är resultat av högskoleprovet.
    Receptarieprogrammet på Umeå Universitet
    och

    vilket betyder att de som sökte direkt efter gymnasiet i BI-urvalsgruppen behövde senast ha minst 17.08 i meritvärde (det är ungefär alla B-betyg, med några få lägre betyg). Eller alla C-betyg med max i merit).
    I HP-gruppen krävdes senast 0.95 och gången innan dess 1.05.

    Och så kan du titta på alla de olika alternativen... vad för betyg och resultat av HP som senast gav plats och gången innan dess och så några år tillbaka i tiden. Men egentligen är det inte så meningsfullt att göra det - eftersom det är ingen som vet hur det blir i framtiden.
    Det är endast om man vet att man har Mycket lägre meriter än de som brukar ge plats, som man kankse ska tänka på att Även söka ngt. annat t.ex jobb eller studier på yrkeshögskola samtidigt; detta pga man förstår att chansen att komma in på sin "drömutbildning" är små.
    Du som är intresserad av Receptarieprogrammet, kanske också kan söka till Apotekstekniker inom yrkeshögskola; du söker till högskola och till yrkeshögskola separat och oberoende av varandra.
    Kika gärna på Apoteksterknikerutbildningar >>>>.

    • : Tack så jätte mycket.receptarieprogrammets alla un
    • : alla universitet
    • : både distans och utan distans,men även är jag intresserad av apotekareprogrammet distans och utan distans
    • Anna : Har du gjort eller kommer du att göra Högskoleprovet? Kommer du att prövas i HP-urvalet också eller du söker bara på betyg?
    • : Jag prövas i båda
    • : betyg och högskoleprovet
    • : Tack för hjälpen,jag har gått in på studera och sett de olika antagningsgränserna.
    • Anna : Så bra! Men kika gärna också på https://www.yhguiden.se/resultat?Education.text=Apotekstekniker&Category.id=&Municipality.county=
    • : Men kan man se hur många som kom in på reserv på studera?
    • Anna : Alla behöriga sökande som hade för låga betyg eller för lågt resultat på HP ställs i reserv. Sedan kallas man från reserv om någon av de ANTAGNA tackar Nej till sin plats. Det kan vara så att ingen från reserv kommer in. Att man "ställs i reserv" betyder endast att man har sökt och är behörig och att man har en viss chans att komma in. Det är ungefär som när man söker till gymnasiet.
    Läs alla kommentarer