Maria
    Hej!

    Läser en kurs som heter retorik och undrar om det finns någon som är villig att ställa upp på en intervju?

    1.I vilka sammanhang kommunaliserar du muntligt i ditt yrke?

    2. Vad är viktigt att tänka på när man kommunicerar med andra i situationer som är vanligt förekommande i ditt yrke?

    3.Vilka är dina styrkor som talare? Hur använder du dig av dessa

    4.Beskriv ett tillfälle där kommunikationen fungerade bra och vad gjorde att det fungerade så bra? Hur ser du på din egen roll och vad lärde du dig?

    5.Beskriv ett tillfälle där kommunikationen INTE fungerade så bra och vad gjorde att det INTE fungerade så bra?Hur ser du på din egen roll och vad lärde du dig?

    6.Vad tänker du när du hör ordet retorik och hur tror du att retorik kan hjälpa dig i ditt yrke?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Tack Maria för din fråga!

    Som studie- och yrkesvägledare svarar jag så här på de ställda frågorna:

    1.I vilka sammanhang kommunaliserar du muntligt i ditt yrke?
    - Som studie- och yrkesvägledare genomför man Vägledningssamtal; man pratar också med kollegorna (andra SYV-ar) och med skolpersonal (lärare, rektorer, skolvärdar, kuratorer m.fl) och med elevernas vårdnadshavare samt med Myndighetspersoner (ex. med personal på Arbetsförmedlingen, Socialtjänsten, Skatteverket, Skolinspektionen).

    2. Vad är viktigt att tänka på när man kommunicerar med andra i situationer som är vanligt förekommande i ditt yrke?
    - Viktigt att vara tillräkligt tydlig och inte ta för givet att mottagaren "vet nog...". Exempelvis säger man ofta "AF" (förkortning för Arbetsförmedlingen) - men det är ju inte alla som vet att AF betyder "arbetsförmedlingen"; och många kanske är för blyga för att fråga (vill inte erkänna att de inte vet eller förstår). Det är alltså bättre att försöka undvika förkortningar. Exempelvis jag har själv "drabbats" i början på min karriär som SYV (Studie- och yrkesvägledare) :) - På den första arbetsplatsen kan kom in på som nyutbildad SYV sa de ofta "uuu-ba" ... "Uuu-ba" hit och uuu-ba dit... och hade ingen aning om vad de menade... Det visade sig sen att UBA - förkortning för Utbildningsanordnare, var ett vedertaget begrepp på just den arbetsplatsen.
    Ett annat exempel på yrkes-jargong är "KD"- kursdeltagare (studerande, alltså).

    3.Vilka är dina styrkor som talare? Hur använder du dig av dessa?
    - Svår fråga. Har aldrig funderat i de banorna. ...

    4.Beskriv ett tillfälle där kommunikationen fungerade bra och vad gjorde att det fungerade så bra? Hur ser du på din egen roll och vad lärde du dig?
    - Som SYV TROR MAN många ggr att kommunikationen fungerar bra, därför att eleven nickar och kanske säger "jag förstår", men vad förstod hen? Man borde be eleven återberätta för mig - det som jag sa till eleven för att kontrollera att hen har förstått, men tyvärr så finns det inte alltid tid för det och så drar man sig också många ggr för att göra det för att inte "dumförklara" mottagaren... som kan tänka så här "Tror du jag ingenting fattar?"...

    5.Beskriv ett tillfälle där kommunikationen INTE fungerade så bra och vad gjorde att det INTE fungerade så bra? Hur ser du på din egen roll och vad lärde du dig?
    - Det förekommer att elever faktiskt inte vill förstå, inte vill tro - om det är tråkigt besked, ex. de som skolkade för mycket och blev av med sina studiebidrag; när man säger att du måste först ha 100% närvaro i en hel månad och kanske sen kan få tillbaka ditt studiebidrag - så "förstår inte" eleverna...alltså, besked som man inte gillar "hör man inte", verkar det som.

    6.Vad tänker du när du hör ordet retorik och hur tror du att retorik kan hjälpa dig i ditt yrke?
    - Retorik - konsten att tala. Jag vet att man ska tala (i alla fall i proffs-sammanhang, i sitt yrkesutövande) tydligt, lagom-mycket; ibland behöver man helst vara underhållande (för att mottagaren inte ska somna... utan ska fortsätta lyssna). Det skulle inte skada om det i SYV-utbildningen (studie- och yrkesvägledarprogrammet) ingick utbildning i Retorik!

    • : Tack så mycket Anna att du tog din tid till att svara! :)
    • Anna : Bra om mitt svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier!