Mendy

    Jag har lite svårt att lära mig och jag vill verkligen höja mina betyg i matte. Just nu så har jag ett E och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna höja det. När läraren förklarar en uppgift till mig så kan jag följa med i början men sedan så flyger alla rätta spår bort (if that makes sense haha). Men jag vet inte riktigt hur jag ska komma ihåg räknesätt och annat som till exempel ekvationer och sånt. Jag vill bli läkare men jag blir lite orolig för att matte inte är en av mina starka ämnen. Jag undrar också vad det vanligaste meritpoäng(en?) är för att gå natur.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mendy,

    inom matte kan vi rekommendera en bra sida www.matteboken.se och om du har tur och bor i en stad där Räknestugan finns - Mattecentrum driver dem i ca 30 städer - då kan du kostnadsfritt få hjälp där, i en Räknestuga>>.

    Ang. svårigheter i mattestudier - kanske har du någon form av Dyskalkyli eller något annat som gör att du har det svårt att lära dig matte. Prata med din mattelärare och be att få göra test hos en speciallärare. Skulle det visa sig att du har dyskalkyli, har du i så fall rätt till extrahjälp. Du kan kanske läsa matte i en liten grupp eller med specialläraren, enskilt.

    Ang. vilka betyg som krävs för att kunna på gymnasiet gå på Naturvetenskapsprogrammet, så är det - så som reglerna ser ut idag, om de inte ändras - 12 godkända betyg från grundskolan som man måste ha***. Sedan konkurrerar alla behöriga sökande om platser på programmet. Hur HÖGA betyg som kommer ge plats på NA just i din stad, går inte att säga på förhand.

    *** För att bli behörig till Naturvetenskapsprogrammet (NA) eller Teknikprogrammet (TE) krävs att man har godkända betyg i biologi, fysik och kemi samt i minst sex andra valfria ämnen + i svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik i sitt Slutbetyg från grundskolan.