Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,

    det är lärarens ansvar att sätta betyg. Om en elev är missnöjd med betygen, kan man vända sig till rektor på sin skola. Du som är under 18 år, kan be dina föräldrar att prata både med lärare och rektor (de är dina vårdnadshavare och kan "föra din talan" i många situationer).

    Och nu till din fråga - om man inte gör Nationella proven, hur det påverkar betygen? Det är omöjligt att ge ett kort och tydligt svar på den frågan. Olika situationer kan uppstå och det är stor skillnad på om en elev ligger medvetslös på sjukhuset när de nationella proven pågår eller om eleven inte kom till provet och inte har läkarintyg eller någon förklaring till varför hen inte kom.

    Regeln är den att alla elever måste delta i de prov som skola anordnar. Sedan kan det tillkomma olika omständigheter t.ex sjukdom eller svåra händelser (död av nära anhörig till exempel) och i fall läraren redan innan de nationella proven har underlag för att sätta betyg, kan eleven i så fall "slippa" göra proven /här är det rektor som fattar det beslutet/.

    Vi kan inte rekommendera att skolka. Det är bra att träna på att skriva nationella prov - inför framtiden: på gymnasiet och efter gymnasiet blir man tvungen att göra ett antal "stora" prov, dvs viktiga och många ggr också svåra prov (exempel: högskoleprovet; teoriprov när man tar körkort). Utan träning på grundskolan i "provskrivningen" (den mentala biten, när pressen är hög), ligger man mycket sämre till på gymnasiet och framöver... Därför tycker jag att man bör delta i alla prov och om man inte kan (t.ex pga av sjukdom), bör man be på skolan att delta i omprovet dvs aktivt medverka i att inte missa ett enda prov.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare